ВАС отмени решения на ЦИК във връзка със съставите на СИК на територията на община Свищов и община Елена

Булфото (архив)
share

Върховният административен съд отмени решения на Централната избирателна комисия (Решение № 3838-НС/10.10.2024 г. и Решение № №3837-НС от 10.10.2024 г. ), с които са отхвърлени жалби против решения на Районна избирателна комисия - Велико Търново (решение № 56 от 27.09.22024 г. и решение №66 от 30.09.2024 година), които касаят съставите на секционните избирателни комисии в Община Свищов и Община Елена за изборите на народни представители на 27 октомври 2024 г.

Всичко по темата:
Предсрочните избори на 27 октомври 1096

Върховните магистрати изпращат преписката на РИК - Велико Търново за назначаване на състав на секционни избирателни комисии на територията на община Свищов и Община Елена при съобразяване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени с решенията на съда по административни дела № 10072 и № 10074 от 2024 г.

Казусите засягат решения на РИК - Велико Търново, с които на основание чл. 72, ал.1, т.4 и т.5 от Изборния кодекс от съставите на секционни избирателни комисии за провеждане на изборите за народни представители са освободени едни лица и на тяхно място са назначени други лица.

Върховните магистрати приемат, че съгласно чл. 93, ал.1 от Изборния кодекс секционните избирателни комисии осъществяват правомощията си от деня на назначаването им до приключване на съответния вид избор, предаването на изборните книжа и материали в районната или общинската избирателна комисия и общинската администрация. С тази разпоредба се установява мандат на СИК. Мандатността гарантира стабилност и независимост на съответния публичноправен орган.

Относно независимостта на мандатни органи и нейното гарантиране Конституционният съд се е произнасял по основанията за предсрочно прекратяване на индивидуален мандат на член на публичноправен орган ( каквото по същество представлява "освобождаването" на член на мандатен орган преди изтичане на мандата). Във всички свои решения (№ 9 от 30.09.1994 г. по к.д. №11/1994 г.; № 13 от 2010 г. по к.д. № 12 от 2010 г. и № 4 от 4.05.2011 г. по к.д. 4/ 2011г.) Конституционният съд приема, че индивидуалните мандати могат да се прекратяват предсрочно на изрично посочени основания, които са обективни факти или оставка.

Недопустимо е предсрочно прекратяване на базата на субективна преценка. Конституционният съд установява, че прекратяване пълномощията на член на ЦИК по искане на предложилата го партия или коалиция от партии, т. нар. отзоваване , противоречи на смисъла и принципите на мандатността. Мандатът не е от политическата партия, която го е предложила, а е като член на независим орган с отговорни публични функции. Подчертава се, че след като членовете на комисията въднъж са назначени в състава й, те се откъсват от зависимостта на своите партийни предложители и се превръщат в членове на независим и неутрален орган, който е отговорен към изборния процес.

Само на базата на свободният мандат членовете на комисията могат да изпълняват задачите си като независим и неутрален орган и да подготвят и провеждат честни избори, както изисква чл. 3 от Допълнителния протокол към КЗПЧОС. Изискване на Венецианската комисия (Съвет на Европа) е избирателните комисии да са неутрални и независими органи (Кодекс за добрата практика при избори). 

2 300 лева заплата за председател на РИК, 234 лева - еднократно за член на СИК

Отнасяйки тези ясни позиции на Конституционния съд следва да се приеме, че освобождаването на член на мандатната избирателна комисия, след назначаването й с решение на РИК, не може да се извърши въз основа на субективна преценка на политическия субект, т.е. само по предложение на партията, от чиято квота участват. Затова решението за освобождаване на вече назначени членове на СИК само по субективното предложение (в случая на единия от представляващите ПП "ДПС"), без да се посочват обективни причини или оставка, се явява незаконосъобразно.

Съгласно чл. 72, ал.1, т.5 ИК районната избирателна комисия освобождава членове на секционните избирателни комисии в случаите на нарушения на кодекса, на решенията на Централната избирателна комисия и на районната избирателна комисия, както и при наличие на обстоятелство по чл. 51, ал.2 за предсрочно прекратяване пълномощията. В случая в предложението за промени в състава на СИК не се съдържат твърдения за наличие на такива обективни обстоятелства, поради което не се дължи служебната им проверка. При липсата на основанията по чл. 72, ал.1, т.5 ИК освобождаването на членове на назначени СИК е незаконосъобразно. Решението на ЦИК, с което при условията на чл. 53, ал.4 ИК е отхвърлена жалбата следва да бъде отменено и вместо него да бъде постановено друго, с което решението на РИК -Велико Търново следва да се отмени в частта за освобождаване на жалбаподателите.

Отмяната на освобождаването на членове от състава на СИК влече и отмяна на назначените на тяхно място други лица. Изключително правомощие на районната избирателна комисия е назначаването на поименния състав на секционните избирателни комисии и утвърждаване на списъците на резервните членове. Затова преписката следва да се изпрати на съответната компетентна РИК за назначаване състава на секционните избирателни комисии в Община Свищов и Община Елена при съобразяване на настоящото решение и задължителните указания по тълкуването и прилагането на чл. 72, ал.1, т. 5 ИК, съобщават от пресцентъра на ВАС. 

Всичко по темата:
Предсрочните избори на 27 октомври 1096

Водещи новини

Още новини