Софийската градска прокуратура протестира решение на Комисия за енергийно и водно регулиране за цените на водата в общините: Бургас, Айтос, Камено, Карнобат, Малко Търново, Несебър, Поморие, Приморско, Руен, Созопол, Средец, Сунгурларе и Царево.
Според СГП решението е незаконосъобразно и е поискана неговата отмяна. Също така СГП е направила особено искане за спиране на предварителното изпълнение на решението на КЕВР, тъй като в противен случай изпълнението на протестираното решение би причинило значителна и труднопоправима имуществена вреда на жители на област Бургас, изразяваща се в заплащане на изключително завишени цени за "ВиК услуги".
Сред посочените от прокуратурата аргументи при определената от КЕВР цена е "социалната поносимост".
СГП е застъпила становище в протеста, че са извършени следните нарушения:
1. Съгласно чл. 10, ал. 4 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги (ЗРВИКУ) изречение последно, бизнес-плановете се представят със становища от съответните общини. В Решение № БП-Ц-17/29.07.2022 г. на КЕВР няма данни за представени становища за бизнес-плана за периода 2022 г. – 2026 г. от общините от област Бургас.
2. Съгласно чл. 10, ал. 5 от ЗРВИКУ в бизнес-плановете трябва да има направен технико-икономически анализ на съществуващото положение. В Решение № БП-Ц- 17/29.07.2022 г. на КЕВР няма направен технико-икономически анализ на състоянието във „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД град Бургас към текуща дата, вкл. и получените и усвоени средства по Оперативна програма „Околна среда“ по проект „Интегриран воден проект за област Бургас“, и тяхното влияние при изпълнението и определянето на целевите нива на показателите за качество съгласно чл. 9, ал. 2 от ЗРВИКУ.
3. В Решение № БП-Ц-17/29.07.2022г. на КЕВР няма посочени данни и информация за начина на определяне на размера на общите загуби във водоснабдителната система съгласно чл. 9, ал. 4 от ЗРВИКУ, по години в рамките на периода на бизнес-плана 2022 г. – 2026 г.
4. Съгласно чл. 13, ал. 1 от ЗРВИКУ КЕВР при определянето на цените на ВиК услугите трябва да се ръководи и от принципите за възстановяването на икономически обоснованите разходи. При определянето на разходите за възнаграждения на персонала на дружеството, съответно осигуровките за тях, както и при определянето на разходите за електрическа енергия, включени в цените на ВиК услугите не е спазен посоченият принцип.
4.1 Разходите за възнаграждения, съответно начислени осигуровки върху тях - числеността на персонала, за който са изчислени не са съобразени с изискванията на чл. 9, ал. 2, т. 15 от ЗРВИКУ, т.е не са обвързани с намаляването на броя на потребителите, които ползват съответната услуга.
5. Съгласно чл. 13, ал. 1, т. 5 от ЗРВИКУ при изпълнение на правомощията си за регулиране на цените на "ВиК услугите" Комисията се ръководи от принципите по чл. 7 от закона и от социалната поносимост на цената на "ВиК услугите". КЕВР неправилно е определила новите цени за социално поносими, като не е ползвала необходимите данни от Националния статистически институт.
Съгласно §1, ал. 1, т. 4 от Допълнителни разпоредби на ЗРВИКУ, "социална поносимост на цената на "ВиК услугите"" е налице в случаите, когато тяхната стойност, определена на база минимално месечно потребление на вода за питейно-битови нужди от 2,8 куб. м. на едно лице, не надхвърля 2,5 на сто от средния месечен доход на домакинство в съответния регион.
Ползваните от КЕВР данни относно доходите на жителите на област Бургас за извършването на анализ на социалната поносимост на цените на "ВиК услугите" са неотносими. Не е ясно как КЕВР е определила средно месечния доход на лице от домакинство за годините: 2022 г. - 2026 г.