Върховна административна прокуратура (ВАП) ангажира министъра на околната среда и водите да прецени предпоставките за налагане на административнонаказателна отговорност за открити нарушения при проверки на мини и хвостохранилища.
Във ВАП е образувана преписка по информация в медиите, в която се цитират данни за увреждане на компоненти на околната среда, вследствие на попадане на цианид във водите на реките Юговска и Чепеларска при работа на конкретна т. нар. „оловноцинкова мина“.
На тази основа от ВАП са възложени проверки на министъра на околната среда и водите (МОСВ) и на министъра на енергетиката (МЕ) за фактическото спазване на приложимите правила в минната индустрия от всички лица и обекти в страната - мини, рудници, хвостохранилища, шламохранилища, насипища (табани), язовирни стени (бентове и т. н.) с цел недопускане на увреждане на компоненти на околната среда.
Осъществени са проверки на 75 бр. обекта - хвостохранилища, рудници, шламохранилища и др. Реализирани са 91 проверки, от които 20 бр. от органите на МЕ и 71 бр. от органите на МОСВ.
При извършените проверки са констатирани общо 43 бр. закононарушения - 10 бр. от органите на МЕ и 33 бр. от органите на МОСВ. В резултат на извършените проверки от контролните органи са съставени 3 акта за установяване на административни нарушения (АУАН) - МОСВ - 2 бр. и МЕ - 1 бр.. Издадено е 1 бр. наказателно постановление (НП), което на „Хемус-М“ АД е наложена текуща санкция по чл. 69 от ЗООС, в размер на 442,05 лв./мес.
В хода на проверките от органите на МОСВ са дадени 8 предписания, а от органите на МЕ са дадени 5 препоръки. В два случая, посочени от МОСВ, е оставена действаща санкцията, наложена с НП в предходен период.
От получените във ВАП материали е видно, че предстои ангажиране на административнонаказателна отговорност за открити нарушения при 6 от проверените обекта (4 от МОСВ и 2 от МЕ), за два обекта е отразено, че информация от проверката се изпраща на друг орган.
Във връзка с изложение на Басейнова дирекция за управление на водите /БД/, затова че правната уредба не дава възможност да се оценяват получени резултати за замърсители, в изпълнение на конституционния прерогатив на прокуратурата да следи за спазване на законността, в защита на държавния и обществения интерес и на основание чл.145, ал.1, т.6 ЗСВ, министърът на околната среда и водите е сезиран за преценка за внасяне на нормативни промени в издадената от него Наредба № Н-4 от 14.09.2012 г. за характеризиране на повърхностните води, респ. иницииране на промени в Наредба за стандарти за качество на околната среда (СКОС) за приоритетни вещества и някои други замърсители, приета с ПМС.
В акта на ВАП е включена и необходимостта от преценка за налагане освен на санкции и на принудителни административни мерки (ПАМ) при административни нарушения, свързани с опазването на околната среда при наличие на изискуемите предпоставки.
В изпълнение ВАП е уведомена от министъра на околната среда и водите за даване на допълнителни указания до РИОСВ и до БД за изясняване на изискуемия начин на работа при определяне на показатели за изпитване на проби повърхностни и отпадъчни води и от изтичащи води от закрити рудници - дренажни/руднични/скатни и др. води. ВАП е уведомена и, че в момента се провежда процедура по изменението на Наредба № Н-4, както и за предпоставките за налагане на ПАМ. В обобщаващия документ, предоставен от МОСВ на ВАП, са описани случаи на неспазване на закона - превишаване на СКОС по цинк, мед, манган, желязо и алуминий от „Горубсо- Кърджали“ АД, хвостохранилище Кърджали 1 и хвостохранилище Кърджали 2 към Обогатителна фабрика, гр. Кърджали. Регистрирано е превишаване на СКОС по показател манган в р.Реджепа и р.Тарла дере, и превишаване по цинк в р.Циганска, в р.Соколица превишаване на СКОС по показатели манган, алуминий и електропроводимост от депо за неопасни отпадъци „Насипище Медникарово“, общ. Гълъбово към „МИНИ МАРИЦА-ИЗТОК” ЕАД, гр.Раднево.
Превишаване на СКОС по показател манган, желязо, алуминий има и в яз. „Пет могили“ и в яз. „Гипсово“, в яз. „Пет могили“ - превишаване на СКОС по живак, в р.Овчарица превишаване на СКОС по електропроводимост, желязо, манган и алуминий от депо за неопасни отпадъци „Обединени северни насипище“ към „МИНИ МАРИЦА-ИЗТОК” ЕАД, гр.Раднево, превишаване на стандартите за качество за добро състояние по активна реакция pH и електропроводимост на депо за неопасни отпадъци“ /шламохранилище/ на „Брикел“ ЕАД, гр.Гълъбово.
Сред получените материали не се съдържа информация за предприемане на мерки за реализиране на административнонаказателната отговорност в последните случаи, поради което в изпълнение на конституционните правомощия на прокуратурата да следи за спазване на законността, в защита на държавния и обществения интерес и на основание чл.145, ал.1, т.5 от ЗСВ е ангажиран министърът на околната среда и водите, в изпълнение на възложената контролно-санкционна власт, да прецени предпоставките за това.
От МОСВ са представени конкретни резултати и от проверките на ликвидиран рудник „Саже“, с. Сърница, общ. Минерални бани, обл. Хасково и ликвидиран рудник „Звездел“, с. Звездел, общ. Крумовград, обл. Кърджали. За първия обект се установява ниска стойност за активна реакция pH и много високи стойности, превишаващи многократно стандартите за качество по показатели електропроводимост, кадмий, олово, никел, цинк, мед, желязо, манган и алуминий. За втория рудник в хода на извършената проверка в пункт „Коджа дере“, преди вливане на дренажни води от рудник „Звездел“ е констатирано превишаване на СКОС по цинк и кадмий.
В пунктовете „Повърхностни (дренажни води) от рудник „Звездел“, вливащи се в „Коджа дере“ и „Коджа дере“ след вливане на 8 дренажни води от рудник „Звездел“ се установява превишаване на СКОС по показатели електропроводимост, кадмий, олово, цинк, мед, манган и алуминий. Двата обекта са без оператор. Тези данни са изпратени на окръжните прокуратури гр. Хасково и гр. Кърджали, които разполагат с правомощията да се установи изпълнението на задълженията от областните управители в такива случаи, съгласно Закона за подземните богатства за внасяне на искания за утвърждаване на план за собствен мониторинг и за упражняване на мониторинг и контрол върху закритите минни съоръжения съвместно със съответната РИОСВ.