През последните десетина години полицията и прокуратурата са засипани от жалби за измами, извършени по телефона. Според органите на реда реално извършените престъпления от този род обаче са значително повече, тъй като голяма част от потърпевшите не подават сигнал от една страна - притеснени, че са излъгани, а от друга - не вярват, че измамниците ще бъдат разкрити. Хиляди са измамените, прибраните суми възлизат на десетки милиони. Всички институции обявиха война на телефонните измамници, които обаче с времето стават все по-изобретателни, по-нагли, а прибираните от мулетата суми - все по-големи.
Превенцията е единствената сигурна мярка срещу телефонните измамници. В нея обаче трябва да се включат всички институции, които са както част от казуса, така и от схемите им, коментира за БТА прокурорът от Районната прокуратура в Пловдив Атанас Илиев.
Той е категоричен, че на първо място всеки гражданин трябва да знае, че държавни служители и лекари не вземат пари от хората на ръка за нищо, освен ако не става дума за подкуп. Още по-малко пък те да се хвърлят от тераси, да се оставят под пейки и кошчета за боклук. Мислили сме много какво би могло да се направим като превенция и едно нещата, за които сме убедени с моите колеги е говоренето на тази тема с всички възможни средства и поводи, в това число и чрез медиите, допълва прокурорът. Защото, ако няма постоянно говорене на тази тема, все повече хора ще продължават да влизат в тези схеми и с все по-големи суми, отбеляза той.
Телефонните измамници са много изобретателни, а схемите им все по-убедителни Телефонните измамници са много изобретателни, а схемите, с които въвеждат в заблуждение жертвите си, постоянно се менят и стават все по-убедителни, смята магистратът. Другото е целевата група - обикновено това са възрастни хора, живеещи сами и поради възрастта си и възпитанието си се поддават много лесно на този вид измами. Затова и напоследък прилагат схеми, при които се използва авторитет - съобщават на възрастния човек, че са представители на органи на властта - полицаи, следователи, прокурори, посочи Атанас Илиев. Като пример Илиев посочи схемата за преследване на престъпници и как полицейски служители се нуждаят от съдействието на възрастния човек, като един буден гражданин.
По думите му възпитанието, което възрастните хора са изградили, респектът, който имат към властта и нейните представители, води до там, че те се поддават и започват да "съдействат" и се стига до целения резултат - предаване на паричната сума. В повечето от случаите се касае за доста добра организация, която е двупосочна - от една страна да заблуди разследващите органи, и от друга - да убеди "жертвата" си. Използват се карти на румънски мобилни оператори, парите минават през много хора, които не се познават помежду си, а в много от случаите първият във веригата дори не знае, че става въпрос за измама. Колкото и да е учудващо по веригата има и добри психолози, а на първа линия са и добри актьори - те знаят какво да кажат, как да си преправят гласа, да влязат в посоката, която потърпевшите подават без да искат в паниката си. За една част от обектите си телефонните измамници разполагат и с предварителна информация. Не на последно място прокурорът посочи, че този вид престъпление генерира достатъчно големи суми, част от които се използват за стройната организация. Хората, от които зависи да не се случват тези престъпления, са самите потърпевши Хората, от които най-много зависи да не се случват тези престъпления са самите потърпевши и затова те непрекъснато трябва да бъдат запознавани с всяка нова схема на измамниците.
С риск да се повторя, добавя Атанас Илиев, трябва да се знае, "че няма държавен служител или лекар, който по телефона да иска пари. Това не може да се случи". Когато започнат разговор с непознато лице, което ги шокира със страшна новина, трябва да направят всичко възможно да запазят спокойствие и да получат информация по темата и по друг начин. Ако в конкретната схема се касае за пострадал негов близък - да се свърже с него по телефон, различен от този, по който говори с измамниците, обяснява Илиев.
И най-важното, твърди прокурорът - във всички случаи, когато става въпрос за нещо много страшно и жестоко, преди да направят каквото и да е било, трябва да поискат съдействие от някой роднина, съсед или на тел. 112. В никакъв случай не трябва да се панират, а първо да им светне "червената лампичка" за измама, защото категоричен е Илиев, настъпи ли паниката - 50 на сто от измамата е изпълнена. За съжаление, явно всички опити на полицията и на медиите да говорят за това не помага.
Въпреки всички опити да се говори на тази тема, продължават информациите за измамени, част от които вече не са толкова възрастни, а са интелигентни и образовани хора.
И докато измамите бяха по 1000 - 2000 лева, сега вече се говори за десетки хиляди, като има случай и за 100 000 лева. От началото на годината над 600 души у нас са станали жертва на телефонни измами, а "прибраните" пари са над 800 000 лева, сочат данни на МВР.
Някои от жертвите обаче не са потърсили полицията, което вдига "печалбата" на над един милион лева. Най-много измами има регистрирани в София, след столицата са големите градове, от които на първо място е Пловдив, следван от Варна. В малките населени места, където хората се познават и общуват помежду си, измамите са по-рядко, тъй като сами се предупреждават. Поради високата обществена опасност този вид престъпност е приоритет на полицията и прокуратурата Въпреки трудностите при разследването на този вид престъпност, поради високата обществена опасност, тя е приоритет за полицията и прокуратурата, които работят активно и в добро взаимодействие.
По думите на Илиев вече е изградена сериозна организация, с която може да се съберат необходимите доказателства и да се "заковат" виновните лица пред съда. Има инициативи и по отношение на превенцията, една от които е да привлекат към каузата и банките. Идеята е, когато в банката видят възрастен човек, който без предварителна заявка пожелава да изтегли голяма сума пари, да поговорят с него.
Може би един разговор в рамките на 2-3 минути ще предотврати едно престъпление, смята прокурорът. Независимо от юридическите спънки, които ще се появят, от прокуратурата се надяват те да бъдат преодолени, когато става въпрос за предотвратяване на престъпление. В борбата с телефонните измамници са включени и родните мобилни оператори, въпреки че се използват румънски карти.
В тази връзка въпрос на време е да се изиска информация и да се разбере кой, кога, откъде и от кои телефонни клетки и с кои лица са водили разговори. Според Атанас Илиев става дума не просто за шепа мошеници, а за доста организирана система от мулета, "ревачи" по телефона, поредица от посредници и "мозъците", до които трябва да стигнат парите. Причината да съществува този вид престъпност се крие в самото престъпление и в целевата група на потърпевши - възрастни хора, оставени да живеят сами. Тези хора на практика много бързо са склонявани да дадат подкуп, защото според тях "така е редно".
Затова основно си остава говоренето. Ако всеки един каже на поне един възрастен човек за какво става въпрос - може да се опазят нечии спестявания, отбеляза прокурорът. Полицията започва информационна кампания за предотвратяване на телефонни измами Полицията набеляза комплекс от мерки за предотвратяване на опитите за телефонни измами. Тя е насочена към възрастните и самотноживеещи хора. Брошури с предупреждения и съвети как да се действа в такава ситуация ще бъдат оставени на местата, посещавани предимно от пенсионери. Освен банковите служители, ще се търси съдействието на "Социално подпомагане", на личните лекари, очаква се помощ и от медиите. Брошурите включват и най-разпространените сценарии за искане на пари: Тежко пострадал роднина търси пари за спешна скъпоструваща операция; Заразени близки с птичи/свински грип и искане на пари за животоспасяващи ваксини; Предизвикано ПТП от роднина с починало дете; Освобождаване на пощенска пратка от чужбина; Закупуване на ваучери във връзка с печалба от томбола; Полицейски служители търсят съдействие за задържане на телефонни измамници.