Варненец ще пие бира поне 3 г. - преди дни той осъди пивоварна “Болярка” във Велико Търново за 836 двулитрови бутилки пиво (приблизително 3200 бутилки от 0.5 л).
Окръжният съд уважи частичния иск на Иван Митев за претърпени вреди заради подвеждаща реклама и нелоялна търговска практика, пише "24 часа".
Става дума за промоционална игра на фирмата от 2009 г. “Лято, море и... 333 награди”.
Там на етикетите на “Болярка” пишеше “Открий символа под капачката и спечели 100 000 безплатни бутилки”, без да се уточнява, че с 1 капачка можеш да получиш само 1 бутилка от литър или два.
Митев попаднал на 2 печеливши капачки и тръгнал да си търси от организаторите на играта 200 000 бутилки бира. След като му предложили само 2 бутилки, той започнал съдебни дела.
Казусът, по който вече са се произнесли две съдебни инстанции, от месеци е предмет на разгорещени обсъждания между магистратите в Търново и ще бъде окончателно решен от ВКС.
Всичко започнало през пролетта на 2009 г., когато, провокиран от посоченото на рекламния етикет, варненецът напазарувал от търговската мрежа 2 двулитрови бутилки “Болярка”.
Вкъщи отвинтил капачките на кехлибарената течност, за да се почерпи с приятел, и късметът му се усмихнал - и на двете имало изрисувана бутилка и надпис 2L.
Иван решил, че има право на обещаната награда - по 100 000 бири за всяка капачка, което всъщност е целият награден фонд от промоцията, и тръгнал да си ги търси докрай.
На 15 юни 2009 г. Митев отправил нотариална покана до “Болярка” да му връчи наградата.
На датата пивоварната изпратила своя представител Стилиян Орешков, който пред нотариус Людмила Гонова изразил готовност да предаде на ищеца две двулитрови бутилки бира “Болярка”.
Спечелилият Иван отказал с мотив, че такова решение не го удовлетворява.
Двете страни се срещат с доказателства и свидетели първо в районния съд на Търново.
“Считам, че така формулираните върху етикетите на бутилките условия на играта съдържат белезите на нелоялна, заблуждаваща търговска практика.
Те сочат, че закупуването на стоката увеличава възможностите за лесна, бърза и значителна по своя обем печалба и по този начин мотивират потребителите да вземат решение за закупуване на конкретния продукт, каквото иначе не биха взели”, твърди в иска си варненецът.
За “Болярка” свидетелства търговският директор Орешков, който по време на играта е бил регионален мениджър продажби на регион Варна.
Той обяснява, че са провеждани много аналогични игри както от дружеството, така и от конкурентите му, и винаги символът бутилка под капачката е означавал, че клиентът печели една бира като закупената.
Ответникът е посочил два линка към озвучен рекламен клип при стартиране на който действително се чува, че при откриването на символа под капачката може да бъде спечелена една от 100 000 бири “Болярка”, пише в съдебното решение.
Така съдия Искра Пенчева отхвърля претенциите на късметлията.
“Искът предизвика голям дебат, понеже казусът е изключително специфичен и става въпрос за тълкуване на правната норма.
Човекът твърдеше, че е претърпял вреда, но чисто логически няма как някой да допусне, че може да спечели индивидуално такъв награден фонд.
Вярно, че формулировката на промоцията бе непрецизна, но той не е претърпял такава вреда”, категорична е Пенчева.
В мотивите си тя се обосновава, че е несериозно да се смята, че дружеството би обявило такава награда, която е икономически неизгодна.
“В случая награда от 100 000 бири по своята стойност 99 000 пъти надхвърля реалната стойност на закупения промоционален продукт”, заключават магистратите.
Според тях няма елементарна логика за допускане, че търговецът би предвидил един купувач да получи такова огромно количество бира, което надхвърля числеността на населението, потребяващо алкохол в среден български град.
“Опитните правила също опровергават тълкуванията на ищеца за размера на наградата, защото подобна на процесната игра е често явление в практиките на различни търговци в различни браншове. Никога обаче не е предвиждано и обявявано срещу вложена нищожна сума да се получи награда, несъответстваща по категоричен начин на залога”, мотивира се съдът.
Иван Митев обаче не спира дотук и обжалва пред окръжните магистрати.
Изненадващо, но според тях решението на първоинстанционния съд е неправилно, и го отменят изцяло. Те приемат, че не става ясно дали озвученият клип, който разяснява условията на промоцията, е бил публикуван на сайта на “Болярка” към момента на промоцията, нито пък става ясно какъв е периодът на промоцията, която клипът представя.
Не е ясно и дали, по кое време и как клипът е бил доведен до знанието на потребителите на бирата с марка “Болярка”.
“Нямаше никакви доказателства, единственият източник, от който можеше да се черпи информация, бе етикетът на бутилките”, обясни пред “24 часа” съдия Ивелина Солакова.
Така пивоварната трябва да предаде на Митев 836 двулитрови бутилки бира, какъвто в крайна сметка е частичният му иск.
Освен това фабриката е осъдена и да му плати 435 лв. разноски по делото на двете съдебни инстанции.
“Всеки може да има претенции, но на този етап няма влязло в сила съдебно решение и всякакъв коментар може да повлияе на изхода на процеса. Ще обжалваме”, каза изпълнителният директор на “Болярка” Мирослав Динев.
“Човекът е решил по собствен начин да преведе посланието. Естествено, че никой не дава такава награда на един клиент”, допълни Динев.
Варненецът Иван Митев е моряк по професия. “24 часа” се свърза с адвоката му Владимир Йорданов.
“Ние обжалвахме решението на районния съд във Велико Търново. Висшият административен съд уважи жалбата ни и задължи магистратите да образуват дело”, каза защитникът.
Той не може да даде повече подробности по решението, защото още не го е получил писмено.
“Дори и частично да е уважен нашият иск, аз се радвам. Българският съд показва, че може да взема справедливи решения дори и срещу такива гиганти като “Болярка”, допълни Йорданов.
Той още не знае дали клиентът му се е прибрал от плаване, но ще побърза да го търси, за да му съобщи вестта.
Съд даде 3200 бири на варненец с щастливи капачки
- 21.10.2011 | 20:51
- 3175