Йордан Арабаджиев: Частичният Шенген е сериозен удар върху икономиката

Novini.bg/ Canva
share

"При нас не само няма еуфория, но има и неудовлетворение от факта, че най-важният отрасъл, свързан с приемането ни в Шенген, остана извън него. Загубите, които се калкулират, сме ги изчислили на около 10 евро на час, поради изчакване на всеки автомобил на граничните пунктове. Ако един ден се изчаква, това са 240 евро."

Това заяви пред БНР Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, след влизането на страната ни в Шенген само по въздух и море.

Около 95% от българския внос и износ е по суша, напомни той.

Николай Рашков (СМП): Превозвачите губят 200 млн. евро годишно заради сухопътния Шенген

Не само превозвачите губят. Това е сериозен удар и върху икономиката на България – по статистически данни около 5 милиарда лева губи България поради изчакване по граничните пунктове, подчерта Арабаджиев в предаването "Преди всички".

Той нарече "най-големият бич" за българските потребители оскъпяването на стоките заради изчакванията и неуредиците по границите. Оскъпяването на транспорта е 15-17% и това респективно се прехвърля върху крайната цена на стоките, обясни той.

Йордан Арабаджиев посочи и "рекорди" - над 90 часа чакане на ГКПП "Капитан Андреево", което определи като абсурд. По думите му, ако към това след това се прибави и чакането на "Дунав мост", то курсът на един превозвач се удължава с няколко дни.

"Оказа се, че речните пътища, речните граници, спадат към сухопътните и респективно ще продължава граничният контрол. Тоест, ние сме приети по въздух и по море, а не по вода, както често се коментира. Речните пътища не спадат към тази преференция, която сме получили", уточни изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи.

"Най-лесно е да се направи един протест. Много по-трудно е да се постигне резултат. Протестът би следвало да бъде краен вариант", смята той.

От опита, който имаме по пакет "Мобилност", нещата се случват по-скоро зад кадър. Трябва ежедневно да се доказва на западните политици, че България заслужава да бъде в Шенген, обобщи Йордан Арабаджиев.

"При положение, че в България 95% от стокообмена минава по сухопътните ни граници, това, което ще се случи с приемането ни в Шенген, е абсолютно нищо. Сметката се поема от всички нас като потребители, които  плащат между 15 и 18% по-скъпо за всички стоки от бита спрямо западноевропейските потребители. Двеста милиона евро са преките загуби годишно на превозвачите от оставането ни извън сухопътния Шенген", заяви преди дни Николай Рашков, член на Съюза на международните превозвачи.

Водещи новини

Още новини