"За мен проблемът още от юли 2022 година си остава, че идеята на тази дерогация беше да спечелят потребителите. Тоест да внасяме евтин петрол, за да имаме евтини горива. И разбира се, да спечели бюджета, за да може да я обложи тази разлика. За момента не се случва нито едно от двете. Знаете, бяха обещани едни 700 млн. като приход, но нищо не е влязло. Едни 80 млн. от тях са влязли".
Това каза Георги Ангелов - старши икономист в Института "Отворено общество" в ефира на "Денят започва" по БНТ.
На същото мнение е и Мартин Владимиров, енергиен експерт от Център за изследване на демокрацията. Според него нито държавата, нито потребителите печелят от дерогацията.
"В края на август подготвихме един технико-икономически анализ на последствията от премахването на дерогацията и въздействието на дерогацията върху пазара на горива в България.
Според този анализ Лукойл е генерирал свръхпечалба от порядъка на 3 млрд. долара през последните 18 месеца. Не са обаче събрани допълнителни приходи в бюджета.
Цената на горивата остава трайно по-висока, близка до средните цени на европейските пазари преди данъци. Още едно заключение - възможно е рафинерията да работи с неруски петрол и преминаването към използването на неруски петрол може да се случи в рамките на до три месеца.
Очакванията ни са, че при смяна на суровината, която използва рафинерията в момента, цената би се повишила до 10%. Тъй като в момента "Лукойл" поддържа едно намаление на цената, с което подбива конкуренцията на практика не допуска други компании да влязат на пазара. 10%-ното увеличение е преди данъци, което за крайните потребители означава не повече от 10 ст. на литър. През последните 18 месеца държавата по никакъв начин не е изисквала от "Лукойл" да представи или да започне да изпълнява специален график за диверсифициране на доставките на суров петрол", обясни Мартин Владимиров.
На различна позиция е Явор Куюмжиев – енергиен експерт, бивш зам.-министър на енергетиката. Той показа графика на цените на горивата в ЕС. В нея се вижда, че в България към вчерашна дата дизелът се е продавал на една от най-ниските цени в общността.
Според него това е вследствие на дерогацията. "Дерогацията си върши работата в този смисъл, че има ефект за крайните клиенти", каза Куюмджиев. Според него премахването на дерогацията автоматично ще доведе до скок в цените. "И то не с 10%, а с 20-30-40% , ако съдим по тези данни. Защото в момента цената на торивата и на едро, и на дребно е с 20-30% по-евтина от средните стойности за ЕС".
Цената на петрола, който се ползва в рафинерията е значително по-ниска. Не отричам, че може цената да е още по-ниска, че вероятно собственика печели повече отколкото би трябвало да печели в една друга нормална ситуация, но фактите са факти".
"Трябва да се седне на масата и да се каже или се плащат данъците и таксите или се маха дерогацията. Просто очевидно по друг начин няма как да стане. Трябва да е ясно - или ще се платят тези пари, знаете, такса върху петрола също въведохме. От нея има 0 приходи вече 10 месеца. Или трябва да има нещо за крайния клиент и нещо да влезе в бюджета, или да се махне дерогацията", посочи Георги Ангелов.
Парламентарните групи ще проведат днес среща по повод предложението на партия ГЕРБ за отпадане на дерогацията на "Лукойл".