Депутатите сътвориха поредната недопустима безсмислица. Полицаите вече прилагат гласуваните промени в Наказателния кодекс: превозното средство се отнема, в случай че има наличие на наркотици или пък концентрацията на алкохол в кръвта е над 1,2 промила. А ако превозното средство не е на управлявалия, следва да се заплати неговата равностойност. Това се казва в позиция на Камарата на автомобилните превозвачи в България.
"От Камарата остро осъждаме управлението на моторно превозно средство след употреба на наркотици и алкохол, но вместо ред законотворците за поредн път сътвориха хаос, който пък поражда множество въпроси.
Къде ще се държат отнетите тежкотоварни превозни средства и кой ще отговаря за тяхната сигурност при положение, че те струват десетки и дори стотици хиляди лева?
В държава, в която бизнесът едвам оцелява от всекидневното променяне на законите, липсата на експертност в институциите, сега сме напът да спрем изцяло стопанската дейност на транспортните дружества. Питате се как ли? Отговорът е прост, когато се отнеме товарен автомобил, който не е на водача и този автомобил е натоварен, какво се случва. На първо място сроковете за доставка, на второ място евентуални разходи за претоварване, на трето място смяна с друг водач. Но политика по обучение на водачите няма, та няма и да има с кого да го сменим, на четвърто място оценка на автомобила, колко време ще чакаме служителите в държавните институции да оценяват, ами то те спешна работа нямат, на тях хранителни продукти не им трябват и лекарства също. Забравихме, че те идват по телепатичен начин към потребителите. Има и още купища въпроси, като например:
Какво се случва, ако собственикът на дадена транспортна фирма е и шофьор и бъде установено, че нарушава закона? Ще заплати ли равностойността на превозното средство или ще му го отнемат?
Всички сме наясно, че тестовете за наркотици на Пътна полиция твърде често дават фалшиви положителни проби най-вече за лекарства и болкоуспокояващи. При доказването на такава фалшива проба има ли механизъм шофьорът и/или собственикът на транспортната фирма да бъдат компенсирани за месеците, в които не са упражнявали дейността си?
Все въпроси, на които не намираме отговор.
Камара на автомобилните превозвачи в България подчертава, че твърдо подкрепя всички усилия, които ще доведат до по-безопасни пътища. Това обаче не следва да води след себе си хаос и да създава по-големи проблеми за бизнеса. Точно поради тази причина апелираме спешно да бъде възстовена здравата мисъл в законотворчеството и да се спре спекулирането с проблемите с пътната безопасност, защото с тревожност наблюдаваме, че напоследък всеки втори човек е експерт по тази тема.
Крайно време е да се въздейства върху конкретната причина за наличието на проблемите, а не върху последствията!"