Трябва да имаме още осем самолета, за да станат общо 16 – една пълна ескадрила. Това заяви от парламентарната трибуна служебният министър на отбраната Димитър Стоянов, след като Народното събрание одобри Проекта за инвестиционен разход за придобиване на нов тип боен самолет – втори етап.
„Защо трябваше да има втори проект за инвестиционен разход и защо трябва да има втори договор, евентуално на следващ етап? Защото имаме първи договор от 2019 г. Според него трябва да бъдат доставени осем самолета F-16, които ще дойдат през 2025 г. Тези осем самолета са крайно недостатъчни за носене на бойно дежурство по Air Policing“, посочи Стоянов.
В мотивите към проекта на решение, внесен от Министерския съвет, се посочва, че целите му предвиждат окомплектоване с техника и въоръжение на една авиационна ескадрила многоцелеви изтребители - 16 самолета F-16 Block 70, завършване на процеса по изграждане на пълни способности за обслужване и експлоатация на авиационната техника, оборудването, въоръжението и наземните системи, придобивани в рамките на първи и втори етап от проект „Придобиване на нов тип боен самолет“.
Световните тенденции показват, че изправността, която може да се поддържа, е 70%. Това означава, че ще разполагаме с 6 изправни самолета. Два от тях ще бъдат постоянно на
дежурство и само с 4 самолета дежурните авиатори трябва да се подготвят и да летят. Това означава по-малко от 50 часа на авиатор годишно. Счита ли някой, че с по-малко от 50 часа може да се пилотира нов боен самолет? Затова трябва да имаме пълна ескадрила, допълни служебният министър на отбраната.
Министърът посочи още, че в първия договор няма заложено достатъчно въоръжение.
„Първият договор няма пълен боекомплект за всичките осем самолета, няма въоръжение „въздух-земя“, няма високоточни оръжия. Затова има втори договор, в който се предвижда да се доставят и допълнителни резервни двигатели, радиолокационни станции, контейнери за целеуказване“, коментира още той.
„Ескадрилата F-16, ако вторите осем самолета пристигнат 2027 г., няма да придобие пълни оперативни бойни способности до края на 2029 - 2030 г.“, посочи още той. Министърът подчерта, че страната ни се нуждае от „транзитна платформа“, с която да охранява въздушното си пространство, тъй като жизненият цикъл на самолетите МиГ-29 няма да достигне до 2029 г.
С окомплектоването с авиационна техника и въоръжение на една ескадрила многоцелеви изтребители (16 самолета F-16 Block 70) ще бъдат изградени нови способности на Военновъздушните сили. Това ще позволи изпълнението на широк спектър от задачи в национален и колективен формат. Ще се осигури възможност за ефективна подготовка на летателните екипажи. Ще се повишат способностите за охрана на въздушното пространство и за осигуряване на въздушния суверенитет на Република България в Интегрираната система за противовъздушна (ПВО) и противоракетна (ПРО) отбрана на НАТО (NATINAMDS).