Безспорно европейската солидарност ни даде възможност да се възползваме максимално в решаването на проблемите на нашите общини и в тяхното развитие, но, разбира се, не наготово. Тези средства не ни се дават даром – те са плод на много усилия, на големи и сериозни екипи.
Това каза кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова на Годишната среща на местните власти, организирана от Националното сдружение на общините в Република България, предаде БТА. Тя отбеляза и отговорността на местните власти да осигуряват съфинансиране, „което означава, че ние трябва много добре да си правим сметка и да се възползваме от европейската солидарност така, че заедно с нашите възможности да подобряваме условията за нашите граждани“, допълни тя.
Фандъкова посочи, че през 15-те години членство на България е Европейския съюз София номинално е най-големият бенефициент. Столицата обаче е на 16-о място в страната по привлечено финансиране на глава от населението. Тя изтъкна като важни успехи редуцирането на депонираните отпадъци до под 20 процента. „Тези резултати се дължат не само на европейската солидарност във финансово изражение, но и на европейския опит и възможностите, които имахме да работим заедно с европейските институции и националните власти“, каза Фандъкова.
В първите две фази на интегрирания проект за преработка на отпадъците са инвестирани 346 милиона, като трите инсталации са преработили над 2007 милиона тона отпадъци. Сто процента от зелените екологични отпадъци са превърнати в ресурс – 76 000 тона компост и 17 000 мегавата електрическа енергия. Развитието на този проект продължава с разделно събиране на хранителните остатъци от домакинствата, каза Фандъкова. От преработения смесен битов отпадък са произведени над 437 000 тона висококачествено гориво. За вторична преработка са отделени и предадени над 204 000 тона рециклируеми материали.
Друг успешен проект е изграждането на метрото в столицата - три линии с дължина 34 километра. В момента се изграждат още три километра, като след приключването им броят на метростанциите ще стане 36. В началото на 2023 г. трябва да започне изграждането на още 6 километра линии. Дневно подземния транспорт използват 350 000 пътници. На година той спестява 79 000 тона вредни емисии, каза още Фандъкова.
Продължава да тече „най-мащабната модернизация на наземния градски транспорт“, заяви кметът на столицата. По оперативна програма „Околна среда“ са закупени 126 нови автобуса, 86 електробуса, 80 тролея и 62 трамвая. Фандъкова сподели, че по време на срещите си с кметове на европейски столици основните теми на разговор са били енергийната сигурност и нарастващите цени. По думите ѝ над два пъти е нараснал разходът за електроенергия на метрото само за няколко месеца, от втората половина на миналата година. Газът за автотранспорта пък е поскъпнал тройно.
Положихме усилия да заменяме цапащите дизелови автобуси с природен газ и в един момент тази година започнах да се колебая дали ще трябва да връщаме пак старите автобуси, заяви Фандъкова. „Засега успяваме, но това беше възможно благодарение на решението и на предишния парламент да подкрепи обществения транспорт за всички общини. За София подкрепата беше 50 процента от нужното, но все пак беше глътка въздух. Надяваме се това да продължи и занапред“, допълни тя.
Кметът на София изрази надежда, че чрез диалог с държавата общината ще успее да се справи с разходите за училища, детски градини и болници. „Това е опитът на другите колеги от европейските столици. Много често го казвам, защото много често съм обвинявана, че само се оплаквам и искам. Това е опитът. Опитът е солидарност на държавата с градовете“, заяви тя.
Според Фандъкова „всички трябва да се погрижим и за градския транспорт, и за училищата и детските градини, уличното осветление, но и за топлината в домовете, а тя е свързана отново с високи цени. За това също е необходим много сериозен и отговорен подход между местната и централната власт“, каза още тя.