Половината от новите локомотиви, доставени през 2021 година след провеждане на процедури след 15 години липса на доставка на нов подвижен състав, са извън строя. Това съобщи в предаването "Здравей, България" на NOVA Красимир Папукчийски, заместник-министър на транспорта и съобщенията в служебния кабинет.
"7 локомотиви са извън строя, половината вече са извън строя поради неправилното управление на договорите за поддръжка на тяговия и нетяговия подвижен състав, тоест локомотивите и вагоните", уточни зам.-министърът.
Оказа се, че той самият е изпитал като пътник на гърба си състоянието на железницата, пътувайки преди 2 седмици за Пловдив с влак, закъснял с около 25 минути. "Не е изобщо нормално по този ачин да бъде предоставена услигата. Дружеството е в недобро финансово състояние, организационно включитено. Ако влезем в детайли, по договора с държава, който трябва да изпълнява "БДЖ-пътнически превози" са забавени ремонтите на абсолютно всички локомотиви, мотриси, включително и пътни вагони", посочи той.
По негови данни от началото на годината са отменени 5700 пътнически и бързи влакове, което означава, че 10 дни в държавата не е имало никакво влаково движение. В сравнение с австрийските железници изоставането ни е не по-малко от 20 години, каза Папукчийски.
"Среднодневното закъснение на всички влакове, въпреки намаления обем на влаковете – те се движат 10% по-малко от заявеното – е над 1800 минути или в месечен размер говорим за 50 хиляди минути закъснение на всички влакове", подчерта той.
Освен големите закъснения, хората, които пътуват с влак, определят като проблем разписанието, недобрата хигиена, повредите. Положителна е ниската цена на превоза.
"Цената на този етап ще бъде запазена", съобщи Папукчийски. Той припомни, че в Плана за възстановяване и устойчивост има средства за доставка на нови локомотиви и вагони, но е необходимо да се мисли и за промяна на жп инфраструктурата така, че да с еосигури скороси от 160-200 км/час. Това се планира да стане до 2027 година.
В Плана за възстановяване са заложени над 100 млн. лева и за модернизация на Пощите, съобщи още заместник-министърът.
Той призна, че хакерската атака през април там е създала голямо сътресение в работата им. "До мен стига информация, че това е целево, за да може да вървят пощите в негативна посока на развитие", посочи Папукчийски. На въпрос дали атаката е била направена в полза на куриерските фирми, той отговори "Точно така".
За да не се повтори подобна интервенция, е инсталиран нов софтуер. "Но все още следствието от тази атака не е отстранено -дори и последния месец пенсиите пак бяха раздадени със закъснение от един ден”, посочи Папукчийски.