Промени за спиране на корупционния инженеринг минаха в регионалната комисия

bulphoto (архив)
share

Регионалната комисия в Народното събрание прие на първо четене законопроекта на „Демократична България“ за изменение на Закона за обществените поръчки (ЗОП), който цели да се сложи край на порочните корупционни практики с инженеринга в строителството.

 Основният проблем при българската форма на инженеринг е създаването на финансова зависимост на проектанта и строителния надзор от строителя, който е спечелил обществената поръчка, се казва в мотивите на законопроекта. Така строителният процес протича в условия на остър конфликт на интереси, който се толерира от държавните институции и общините, поради големите възможности за реализация на корупционни схеми, съобщаават от пресцентъра на формацията.

 БСП се срещна с ББК “Пътища” в НС

Законодателната инициатива си поставя за цел да се прецизират случаите, при които строителният инвестиционен процес може да се изпълнява чрез инженеринг, като се гарантира независимостта между проектант, надзор, строител и технически контрол по част “Конструкции”.

“По герберския тертип вместо тръжни процедури се използваше инженеринг, като по този начин ремонтът на една и съща улица може да излезе 2 млн. лева с тръжна процедура с най-ниска цена и 20 млн. лева, когато се прави на инженеринг. Разликата в сумата за ремонта потъваше в джобовете на знаете кои. Малка, но правилна стъпка към една променена България”, коментира народният представител от “Демократична България” Ивайло Мирчев, който е един от вносителите на законопроекта.

Според промените в ЗОП на “Демократична България”, строителство на инженеринг се допуска само в следните три случая: при изграждане на национални обекти, за които в България не са налични познания и опит за тяхното проектиране и/или технология за тяхното изпълнение; при изграждане на общински обекти от III, IV, V и VI категории, финансирани по европейски програми или от общинските бюджети, със срок на изпълнение до една година и строителна стойност до 120 хиляди лева без ДДС и при изграждане или възстановяване на обекти във връзка с отстраняване на последици от природни бедствия, аварии или други форсмажорни обстоятелства. За строежи, които не се изпълняват чрез инженеринг, задължително се провеждат отделни конкурси и/или търгове за проектиране, за надзор и за строителство, а контролният инженер по част ,,Конструкции” се избира от възложителя, предвиждат промените в закона.

“Използваната у нас форма на инженеринг в строителството се отличава с осъвместяване на проектирането и изпълнението на строежите под егидата на строителните фирми, спечелили обществените поръчки. Тази форма на осъвместяване на различни по отговорност дейности под шапката на строителя не е в защита на обществения интерес. Тя е неправилна и корупционна, като създаденият продукт (строежите) е със съмнително качество, спорна сигурност и несъразмерно високи цени”, се казва в мотивите на депутатите.

Водещи новини

Още новини