Бюджетната комисия даде над 74 млн. лева за градския транспорт на София

Булфото
share

Около 1 млн. пътувания дневно се извършват в градския транспорт в София. Това каза кметът на Столична община Йорданка Фандъкова по време на днешното заседание на Комисията за бюджет и финанси, на което се гласува актуализацията на бюджета за тази година. По думите ѝ една от основните причини при разглеждане на актуализацията на държавния бюджет за 2022 г. е високата инфлация, причинена от драматични нарасналите цени на горивата и електроенергията.

Отражението на кризата от ковид е голямо. Много трудно се възстановява интересът на хората към градския транспорт, добави Фандъкова. "Факт е, има вече възстановяване, но то ще се случва бавно", допълни тя. Фандъкова припомни, че през 2020 г. и 2021 г. заради сериозния отлив от пътници заради Ковид-19 и ограничителните мерки има спад със средно 30 процента на пътниците, съответно на приходите. Имало е и месеци, в които спадът е бил от 70 на сто.

Освен това повишението на цените на електричеството и природния газ от есента на 2021 г. и до момента също оказва влияние. През целият този период Столична община предприе серия от мерки за увеличаване на привлекателността на градския транспорт, както и на неговата приоритизация пред останалите видове транспорт, увери Фандъкова, цитирана от БТА. 

Въпреки всички действия на Столична община натрупаните задължения на транспортните оператори заради спада на пътниците и увеличаващите се разходи за енергия поставят градския транспорт на София пред огромен риск от силно редуциране, а дори и спиране. 

В Закона за държавния бюджет за 2022 г., който бе приет в началото на годината, бяха заложени 15 млн. лева субсидия за вътрешноградския транспорт, коментира още столичният кмет. До този момент Столичната община със собствени средства от общинския бюджет е успяла да обезпечи най-важните разходи, за да поддържа движението на градския транспорт и заплатите на работещите в трите общински транспортни дружества, като за 2022 г. са заложени около 170 млн. лева собствени средства за публичния транспорт, допълни Фандъкова.

Одобриха Икономическата рамка за обществения транспорт на София

Вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев заяви, че основните притеснения са, че към днешна дата субсидията ще оформи около 70 процента от разходите на столичния транспорт. Той попита как може столичният транспорт да стане устойчив в рамките на субсидиите, каквито са били преди кризата от Ковид-19.

След изказването на Фандъкова комисията прие да предостави на Столична община (вътрешноградски транспорт) над 74 млн. лева. 

Общата сума, която Комисията прие по предложение на Кирил Ананиев от ПГ на "ГЕРБ-СДС", е 110 млн. лева да бъдат предоставени на обществения транспорт, от които 74 млн. лева за Столична община. 16,5 млн. лева ще бъдат дадени за нерентабилните линии във вътрешноградския транспорт и този в планинските и други райони, както и 20 млн. лева за междуселищните автобусни линии, извън горепосочените. Фандъкова каза пред журналисти след гласуването на точката, че благодари за отпуснатите 74 млн. лева, но те няма да достатъчни.

Водещи новини

Още новини