Ексклузивна среща с първия български пилот, приключил първоначалното си обучение на F-16 в Америка.
Капитан Александър Велинов лети в авиобаза „Граф Игнатиево“ от 2014 г. Като повечето пилоти летенето за него е сбъдната мечта.
„Готвил съм се от малък и като цяло към това съм се стремял“, казва пред БТВ кап. Велинов.
От лятото на 2021 г. Велинов е изпратен да се обучава да лети на F-16 в база на националната гвардия в Тусон, щата Аризона.
Миналата седмица курсът му за приучване на американския изтребител приключи успешно и той стана първият българин, усвоил F-16.
„Разликата между F-16 и МиГ-29 е, че с джойстик, който е отстрани и управлението е много по-чувствително и по-прецизно по-малко мощен от МиГ-29, с който ускорението реално е по-голямо. F-16 на възраст е сравним с MиГ-29, но е модернизиран много пъти, което значително подобрява качеството и възможностите му. Радарът на самолета е с по-добри възможности, отколкото този, с който разполагаме и ракетите, които използва, също са много по-нови“, казва още Велинов.
Алек Велинов е един от двамата бойни пилоти в родната авиация който преминава директно от витлов самолет на изтребител МиГ -29.
"МиГ-29 винаги е бил мечтаният самолет и аз много се радвам, че имам възможността да летя на него. Той ми даде една стабилна основа и благодарение на това успях по-лесно да премина на F-16. Не не бих казал, е е трудно се минава на F-16, защото по американската програма ти вече имаш опит на предишните им учебни самолети. Така че след това разликата е просто да свикнеш с новия самолет. Те не го възприемат като обучаване на нов самолет, а просто преход", обясни летецът.
В Аризона българинът вече е достигнал 70 часа във въздуха на F-16, от тях 40 са самостоятелни полети.
"В повечето случаи пилотите са готови за самостоятелен полет още след първите няколко полета и е въпрос на свикване с новата техника с по- различни процедури, така че това не е голямо стъпало там. В процес на цялата програма има определени стъпала, които трябва да преминеш за всеки вид подготовка и ако имаш затруднения да преминеш, може да се наложи да повториш задачата, но имаш определен брой опити. Ако не успееш да се справиш, биваш елиминиран. Едни от най-важните качества са голяма адаптивност и гъвкавост, за да свикнеш с новите условия. Основната разлика идва от натовареността на въздушното пространство на САЩ, което изисква много повече процедури. Подготовката за полета е по- трудно от тази гледна точка че реално от излитането до кацането има много повече врати, през които трябва да минеш на определените етапи. Тук при нас като летиш, си сам в дадената зона и няма нужда да се притесняваш от трафик и други неща", казва Велинов.
Какво е отношението към българските пилоти? Общо осем са там.
"Бих казал че отношението е много положително, защото досега не всички от тях са се срещали с българи и определено се радват, че това е една нова държава, с която да имат възможност да работят", споделя още летецът.
“Определено е особено чувство на голяма отговорност. Фактът, че до известна степен аз ще съм най-опитният поне до определено време, надявам се да опровдая очакванията възложени на мен”, казва той.
Капитан Велинов ще се завърне отново в Съединените щати, за да продължи подготовката си с останалите колеги и ще се завърне заедно с първите F-16 блок 70, за да продължи да лети на новия боен самолет на България.