БСП: Това ли е промяната? Не това имахме предвид, когато съставяхме коалицията

Булфото (архив)
share

С процедури във връзка с парламентарния контрол започна днешното заседание на Народното събрание. Младен Шишков (ГЕРБ-СДС) и Александър Дунчев ("Продължаваме Промяната") поискаха съдействие от председателя на парламента Никола Минчев за предоставяне на документи от министри съгласно процедурата в парламентарния правилник.

Александър Дунчев посочи, че вече един месец не е получил и един документ от исканите от министъра на земеделието. Да говорите с министъра и да ги даде всички тези назначения на хора в горите, призова той Минчев. По думите му, явно има огромен обществен интерес по темата, който не очаквал.

Министър Иванов обвини Александър Дунчев, че защитава кадри на ГЕРБ в горските стопанства

Георги Свиленски ("БСП за България") коментира, че е недопустимо да се дава възможност на "хора, които явно вече защитават интереси на горската мафия". Този представител, който излезе тук и каза, че търси документи, неговата парламентарна група има заместник-министър и по всяко време могат да ги получат, посочи Свиленски. Той коментира, че два дни сме станали свидетели на спекулации и внушения.

Йордан Цонев (ДПС) също призова председателя на НС да приведе в действие правилника на парламента. Той отбеляза, че от Движението няколко месеца искат документи от министъра на вътрешните работи. Приведете чл. 138 в действие, но го приведете безкомпромисно, призова Цонев. Няма как да продължим напред, ако изпълнителната власт „тарикатлее“ тук, допълни той.

В момента парламентът изслушва вицепремиера по еврофондовете и министър на финансите Асен Василев за съдържанието на Националния план за възстановяване и устойчивост след бележките на Европейската комисия, както и за етапа на подготовка на Споразумението за партньорство за програмния период 2021-2027 г. и на оперативните програми, които ще бъдат финансирани от Кохезионния и Структурните фондове на Европейския съюз през програмния период 2021–2027 г. 

В парламентарния контрол на въпроси и питания на депутати ще отговарят вицепремиерите Асен Василев, Борислав Сандов, Гроздан Караджов и министрите Николай Денков, Теодора Генчовска, Драгомир Заков, Атанас Атанасов, Александър Николов, Николай Събев, Надежда Йорданова, Асена Сербезова, Иван Иванов, Христо Проданов, Бойко Рашков и Георги Гьоков.

„Това ли е промяната, г-н Дунчев? Не това имахме предвид, когато съставяхме коалицията”, попита БСП.

Асен Василев

Ако България беше приела предишния вариант на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), сега щяхме да имаме проект за парогазова централа, при липса или много висока цена на природния газ. До 15 март чакаме техническо съгласие от ЕК за НПВУ. Веднага след одобрението може да започне работата по проектите, каза в парламента Асен Василев, вицепремиер и министър на финансите.

Не се предвижда затварянето на 1600 мегавата мощности, но остава целта за намаляване на въглеродните емисии с 40 процента. Въглищните централи ще работят в по-кратък период, но това не е страшно, защото летният пик на потребление на енергия изисква 5000-4500 мегавата, докато зимният пик е 7500-8000 мегавата и тогава ще ни трябват тези централи. България не иска да се откаже от своята енергийна независимост. Затова не се съгласихме за затварянето на въглищните централи и преминаването им на газ. Това щеше да ни постави в много неизгодна ситуация да получаваме природен газ от източник, който сега води война, каза Василев.

Асен Василев с горещ коментар за Плана за възстановяване и протестите у нас

Мощностите от батерии от 6000 мегавата, които са заложени в НПВУ, както и търсенето на геотермална енергия ще се правят на пазарен принцип и ще се контролират от Европейската банка за възстановяване и развитие, каза финансовият министър.

По предварителни изчисления България има достатъчен ресурс на топла и гореща вода. Ако не за енергия, тя може да се използва за отопление на жилища и оранжерии и да намалим разходите за природен газ и електричество, каза Василев.

В НПВУ е заложено купуването на влакове, защото вече има изградена жп инфраструктура за тях, а друга скоро ще е готова - например линията Пловдив-Бургас. Липсва ни подвижен състав - мотриси и вагони, както и системи за управление на мрежата. Същото се отнася и за крайградските железници, посочи Василев.

Водещи новини

Още новини