Два месеца има Европейската комисия, за да оцени Плана, един месец е срокът за Европейския съвет. От внасянето до авансовото плащане има поне три месеца. Планът беше готов още в края на мандата на миналото правителство. Ако служебното правителство е искало, можеше да го внесе, защото имаше предварителна положителна оценка от Европейската комисия. Това заяви Андрей Новаков в студиото на "България сутрин" по Bulgaria ON AIR.
Той се надява страната ни да не загуби евросредства, но подчерта, че самото забавяне се отразява на бизнеса и икономиката ни.
Забавянето не е добре нито за бенефициентите, нито за икономиката. Това са 1,6 млрд. евро, които вече можеха да подкрепят малкия и среден бизнес. Да се използват за възстановяване на икономиката от пандемията - за хотели, транспорт, туризъм, подчерта Новаков.
Другото му опасение е, че колкото повече държавата бави Плана, толкова повече неща ще трябва да се включат в него.
Другият проблем е, че реално сега не се знае какво включва той. При нашия вариант всички знаеха какво има. Имаше четири големи публични обсъждания по сектори и след всяка от тях обхватът се увеличаваше, заяви евродепутатът.
Все пак Новаков е оптимист, че ЕК ще прояви снизхождение и ще покаже къде са грешките, за да бъде приет и да започнат плащанията към България.
Новаков подчерта и напредъка по предложението му за единна система в Европа, която да проследява пробега на автомобилите втора употреба.
От първа ръка разбрах какво е да събираш с години пари за кола - и то втора употреба, и да се окажеш излъган. Продават една кола уж на 100 000 км пробег, а тя се оказва 300 000, примерно, обясни евродепутатът.
Целта на единната система е, когато един автомобил бъде внесен от Италия, например, и мине границата на страната към друг собственик, да се знае какъв е реалният му пробег.
Три години след като предложих създаването на системата на ЕК беше получена висока оценка. Очаквам държавите членки да се включат и тази информация да бъде достъпна до органите на КАТ, уточни Новаков.