Част от трасето на АМ „Хемус“ тепърва предстои да бъде отчуждено, за да може да започне строителство, докато друга дори не се знае откъде ще мине. Това стана ясно от гостуването на министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова в предаването „120 минути“ по БТВ.
„Хемус“ е разделена на 9 отсечки. Строят се само 1, 2, и 3. Тези от Плевен до Великотърново - 4, 5 и 6 тепърва трябва да минат през процедури за отчуждение“, каза Комитова.
По думите ѝ МРРБ е ускорила процедурата с надеждата от началото на следваща година да започне строеж и в отсечки 4, 5 и 6. „Абсурдното е, че научихме, че се строи незаконно в отсечка 4 от един горски служител. Там се строи в неотчуждени имоти, но гражданите не реагират, а реагира един шеф на горско стопанство, защото бяха изхвърлени големи количества земни маси и беше унищожена една гора“, каза Комитова.
По думите ѝ от МРРБ трябвало да облетят мястото с дрон, защото до там няма път, по който да мине автомобил или джип.
„Това, което Николай Нанков казва, че цялата АМ „Хемус“ ще бъде завършена до 2024 г., е предизборна лъжа“, каза още Комитова.
„Ако Нанков има 100% гаранция, че процедурите по отчуждение ще минат и никой гражданин няма да възрази, това е друг въпрос“, каза иронично министърът.
Относно последните отсечки от трасето – 7, 8 и 9, за тях въобще не се знае откъде ще минат. „Те имат едно пунктирано трасе, което се изследва технологично. Там е установено свлачище, защитена територия и наличие на военен завод, поради което процедурата сега се връща в изходна позиция. Прави се ново трасе, изследват се тези параметри и чак тогава ще се правят идейни проекти. Тези отсечки не се намират никъде в момента“, каза Комитова.
От друга страна министърът каза, че чисто финансово строителството на цялата АМ „Хемус“ е обезпечено – предишното правителство са заделили 4,5 млрд. лева само за строителството на магистралата.
„Заварихме един дефицит в АПИ от 1,5 млрд. лева, които са раздадени на фирмите за поддръжка и зимно почистване“, каза Комитова. Оказва се, че фирмите, които АПИ наема да поддържат пътищата, работят надлимитно всяка година. При разговори с представители на МРРБ става ясно, че всяка година парите им се изплащат с министерски постановления.
„За 2018 г., например, бюджетът на АПИ е 400 млн. лева за ремонт и поддръжка на пътищата. Накрая на годината се изплащат 2 млрд. лева с постановления. През 2019 г., пак – 400 млн. лева за бюджета на АПИ, а плащаме 1,7 млрд. лева с министерски постановления“, обясни Комитова.
По думите ѝ за тази година в бюджета на АПИ са заложени 1,5 млрд. лева за поддръжката на пътищата.