Излизането на Великобритания от Европейския съюз няма да се отрази на финансирането на третата линия на софийското метро. Милиард европейски средства са инвестирани за 14 години в софийското метро. Това заяви пред журналисти главният преговарящ от името на ЕС за Брекзит Мишел Барние, който бе на посещение заедно с кметът на София Йорданка Фандъкова в столичния метрополитен.
"Преди присъединяването на България в ЕС бях европейски комисар и отговарях за регионалната политика на сближаване. Това е една от най-смислените европейски политики, които засягат гражданите, регионите и солидарността“, допълни Барние.
Според него именно в рамките на тази политика България след присъединяването си е получила европейски средства, за да се финансира този толкова важен приоритет за гражданите на столицата.
"Спомням си, когато за първи път се срещнах с българския премиер Бойко Борисов в началото на първия му мандат. От кабинета му излязохме на балкона и той ми показа строеж на най-първата линия на софийското метро. За 14 години са инвестирани 1 млрд. европейски средства в името на солидарността. Това не са само думи, а факти“, каза той.
По думите му метрото е не само граждански проект, но и икономически и екологичен. Той отбеляза, че София и българското правителство са заложили този толкова важен проект за гражданите в приоритетите си.
Барние поясни, че излизането на Великобритания от ЕС няма да нанесе финансов удар по инвестициите в софийското метро.
"Солидарността на британците се упражнява в период от 7 години – точно докато приключи строежът на третата линия на метрото – от 2014 г. до 2020 г.", разкри той.
"За нас най-важното е всички ангажименти, които са поети от 28 държави-членки в началото на периода през 2014 г. да бъдат спазени до края или 2020 г. Този въпрос засяга пряко България за много регионални програми и Столична община за метрото. В проектодоговора, който сме поставили на масата на преговорите, сме оцветили в зелено всичко, по което сме се споразумели с британците до днес. Първият приоритет са правата на гражданите, в частност 80-те хиляди български граждани, които живеят и работят в Обединеното кралство“, коментира Барние.
"Споразумяхме се с британците и за участието им в настоящия финансов период до 2020 г. те да изпълнят всички свои ангажименти, включително и към изграждането на третата линия на софийското метро. Това споразумение ще бъде окончателно сигурно след края на преговорите, когато целият текст ще бъде в зелено. Остават важни точки, по които не сме съгласни и трябва да бъдат доизяснени“, каза още той.
"Хубавото е, че успяхме да постигнем споразумение с британското правителство за това те да изпълняват ангажиментите си до края на настоящия финансов период, което засяга и въпросната линия на софийското метро“, завърши Мишел Барние.