На пленарното заседание в Страсбург бе проведен дебат относно безопасността по европейските пътища, в който участие взе и българският евродепутат от ГЕРБ/ЕНП Емил Радев. В своето изказване той призова за повече европейско финансиране за пътища и пътна инфраструктура за най-уязвимите части на Европа.
"Държавите от Централна и най-вече Източна Европа имат нужда от допълнителна помощ под формата на европейски средства, за да наваксат с изграждането на своята пътна инфраструктура. Липсата на магистрали, обходни пътища за товарни автомобили и прилежащата им пътна инфраструктура са допълнителна пречка пред премахване на бариерите пред целостта на единния пазар", отбеляза Радев пред своите колеги.
Дебатът бе иницииран във връзка с необходимостта от изграждане на безопасни зони за паркиране и трудностите, с които се сблъскват европейските превозвачи.
"Такива зони в момента липсват почти в целия ЕС. Необходимо е да бъдат създадени паркинги и места за почивка, снабдени със съответната технология за сигурност, както за водачите, така и за самите товари. Те трябва да обхванат както основните пътни артерии в Европа, така и ключовите пътни възли във всяка отделна държава-членка", допълва още Радев. Според него необходимостта от изграждането им се подсилва допълнително и от предложените неотдавна промени, предвидени от някои държави-членки, които въвеждат задължителни изисквания за почивка на шофьорите, при това при определени санитарни условия. Това на практика би означавало всеки шофьор да "изоставя" товара, който превозва и да отива на хотел. Нещо, което в ежедневието на шофьора е немислимо, не само поради липсата на сигурни и безопасни места, където превозните средства и товарът да бъдат оставяни, но и поради увеличението на разходите за него и фирмата, за която работи. Фактори, които в крайна сметка ще рефлектират и върху крайния потребител.
Въпросът за безопасността на пътя обаче е много по-комплексен. Според българския евродепутат той засяга също така и намаляването на пътните инциденти и смъртните случаи причинени от заспали на волана водачи. Според едно английско проучване, около 40% от инцидентите със заспали на волана шофьори включват водачи на камиони и товарни автомобили. Инциденти, които чрез изграждането на безопасни съоръжения за отдих лесно биха могли да се предотвратят или поне намалят значително.
"Не на последно място, обсъждайки въпроса с безопасността на пътя, е редно да бъде засегната и темата с гъстотата на пътната мрежа и трафика, а също така да се вземат предвид и стандартите за безопасност и автомобилния парк в Европа", заключва още евродепутатът. Според него всяко забавяне, всяка пречка пред движението на дадена стока, услуга или човек в рамките на Съюза е директна загуба за европейските фирми и тяхната конкурентоспособност. Всичко това обаче не трябва да става за сметка на изгубени човешки животи и разрушени семейства.