Четвърти май е реалистичната дата за ново правителство.
Това каза в интервю за БНР бившият министър на финансите и настоящ депутат от ГЕРБ Владислав Горанов, който е и част от преговорния екип за съставяне на правителство. ГЕРБ и Обединените патриоти са се обединили около мнението, че броят на министерствата в новия кабинет няма да бъде променян: Всички се обединихме около това, че структурата на втория мандат отразява по оптимален начин необходимостта от въздействието в определени сектори. Не се налага нито смяна на имена, нито събиране или разделяне на министерства, а и знаете, че дори смяната само на едно име на министерство изисква смяната на 30 - 40 закона в последствие… Бившият министър изтъкна, че все още не са решени всички същностни въпроси по коалиционното споразумение, а в момента се работи в голяма степен по „фини настройки по текстове и приоритети“. Решенията ще се вземат от Съвет на коалицията с по трима представители на двете формации , които формират или подкрепят коалиционното управление. Решения се вземат в такива формати с единорушие. Там, където не се вземе общо решение, всяка от политическите сили има възможнвост и право, след като са изчерпани всички други възможности, да продължи да развива своите тези и да търси политическо решение за тях в рамките на парламента, но с това условие, че всички приоритети, около които предварително сме се обединили ще се считат, след обсъждане, за приети и няма да бъдат преразглеждани. Все още не е постигнато споразумение относно разпределянето на министерските постове, уточни Горанов, който изтъкна, че е важно да бъде назначен точният човек за всяко кресло и ГЕРБ си запазва правото на коментари върху поименния състав, предложен от партньорите.
Четвърти май е реалистична дата за обявяване на новото правителство, коментира той. Не се налага създаването на отделно министерство за българското председателство на ЕС, тъй като за целта вече има създаден специален административен център, уточни той. Вероятно е обаче с координацията да се заеме някой от вицепремиерите в новия кабинет. Той коментира и отказа на Деница Златева да поеме ресора: Така или иначе, Бойко Борисов ще предложи поименния състав на МС. Това му е дадено по право от Конституцията, ако той вземе мандат. В случая, по-интересна беше реакцията на Нинова, която побърза да се разграничи и да нареди на члена на БСП Деница Златева в никакъв случай да не поема. Според мен, начинът, по който се анонсира тази информация не прави чест на Нинова. В края на краищата това е зад нас! Горанов даде положителна оценка на работата на Златева и изтъкна, че от партията винаги са търсели „най-добрите възможни решения“ за определени постове, дори и да са външни за ГЕРБ или политическата система. Той даде добра оценка за работата и на служебния министър на финансите Кирил Ананиев: Ако зависи от мен, ако аз съм финансов министър, много вероятно е Ананиев да продължи работа с мен. Той е доказан професионалист.
Според Горанов, не добре балансирано служебно правителство може да се постави под съмнение дори и Конституционното място на изпълнителната власт по времето, в което тя е отговорност на президента. В много държави нямат подобно понятие „служебно правителство“ и отговорността се носи от политическата сила, която е управлявала, докато не се преодолее политическата криза. Така, първо, е ясна политическата отговорност кой я носи и, второ, никога не се поставя под съмнение отговорността пред избирателя, защото нито един от служебните министри няма да се явява на избори и той може да направи всякаква щуротия, когато реши, без това по никакъв начин да се отрази на политическата система, коментира той, но уточни, че моментът не е подходящ за такава реформа. Финансовият експерт заяви, че вдигането на минималните пенсии от 165 лв. до 200 лева. „не е най-доброто“ възможно, но уточни: Колегите до голяма степен базираха изборната си кампания на говорене в тази посока и се наложи взаимно да правим компромиси с ясното съзнание, че това е цената на едно стабилно правителство, което може в следващите няколко години да води държавата. Бившият министър изтъкна, че предложеното в момента увеличение ще струва на държавата 280 млн. лв. за 2018 година, а предложеното от БСП – 800, тъй като лансираното число – 400 млн. лв се отнася за остатъка от 2017 година: Това, което предлагат колегите от БСП, първо, струва много. Дори оценката за въздействие, когато са я правили, са объркали осигурителния доход. Той реферира към осигурителния доход за 2012, а не за 2013-та, както те са посочили, но това са технически детайли. Не дават отговор на въпроса обаче в този законопроект, как ще осигурят средствата за осъвременяване на пенсиите, както те предлагат, и как в следващата година, за сметка на какви политики, ще се осигурят тези 800 милиона, тъй като годишният ръст на разходите в бюджета не дава възможност за такива резки увеличения на един или друг разход. Една от първите задачи на здравния и социалния министър в новото правителство ще бъде комисиите ТЕЛК ще бъдат прехвърлени към НОИ. Целта е да бъде затегнат контролът върху инвалидните пенсии, съобщи Горанов. Той оцени като „бич“ неплащането към служители и партньори от страна на некоректния бизнес и обеща мерки в тази насока. Той коментира още, че не е необходимо замразяване на депутатските заплати, а промяна на модела за формирането им, който е от времето на Великото народно събрание.