Правителството одобри отчета за изпълнението на държавния бюджет за 2015 г. и доклада към него, по данни от годишните отчети за касово изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет, и предлага на Народното събрание да го разгледа и приеме, съобщиха от пресслужбата на кабинета.
На база на данните от годишните отчети за касово изпълнение на бюджета на първостепенните разпоредители, 2015 г. приключи с дефицит по консолидираната фискална програма на касова основа в размер на 2 485,2 млн. лева. Отнесен към БВП, дефицитът по КФП за 2015 г. представлява 2,9% от БВП, което съответства на фискалната цел за годината – дефицитът по КФП да не надвиши 3,3 на сто от БВП. Дефицитът на сектор „Държавно управление” за 2015 г. по методологията на Европейската система от национални и регионални сметки (ESA 2010) на начислена основа съгласно априлските Нотификационни таблици за дефицита и дълга е в размер на 2,1% от БВП, което съответства на разпоредбите на чл. 25, ал. 2 на Закона за публичните финанси.
Фискалният резерв към 31.12.2015 г. е 7,9 млрд. лв., в т. ч. 6,8 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,1 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.
Приходите и помощите по консолидираната фискална програма за 2015 г. са в размер на 32 199,5 млн. лв., което представлява 101,7% спрямо годишните разчети, а представени като относителен дял в БВП – 37,3% от БВП. Съпоставени с 2014 г., постъпленията по консолидираната фискална програма бележат ръст от 9,5% (2 790,4 млн. лева), като основен принос имат данъчните приходи и постъпленията в частта на помощите, които нарастват съответно с 1 827,9 млн. лв. (7,9%) и 726,3 млн. лв. (24,9%). Неданъчните приходи нарастват с 236,3 млн. лв. (6,8%) спрямо предходната година. Данъчните приходи за годината възлизат на 24 855,6 млн. лв. (28,8% от БВП), което представлява изпълнение от 100,5% на актуализираните разчети за годината, а съпоставено с първоначалните разчети към ЗДБРБ за 2015 г. изпълнението е 103,5 на сто. Приходите в частта на преките данъци възлизат на 4 591,6 млн. лв., което представлява 103,1% спрямо годишния разчет. Съпоставени с 2014 г., приходите от преките данъци нарастват със 7,4% (315,7 млн. лв.), за което допринасят основно постъпленията от корпоративен данък и от данъци върху доходите на физически лица. Приходите от косвени данъци са в размер на 12 450,5 млн. лв., което представлява 97,6% от годишния разчет. Съпоставени с 2014 г., ръстът е от 8,4% (969,7 млн. лв.).
Постъпленията от други данъци (включват други данъци по ЗКПО, имуществени данъци и др.) са в размер на 866,4 млн. лв., което представлява 100,3% спрямо годишния разчет и нарастват с 5,4% (44,1 млн. лв.) спрямо 2014 г. Приходите от социални и здравноосигурителни вноски към 31.12.2015 г. са в размер на 6 947,1 млн. лв. или 104,5% спрямо планираните за годината, като спрямо 2014 г. нарастват с 498,3 млн. лв. (7,7%).
Разходите, включително вноската в бюджета на ЕС, по консолидирания бюджет за 2015 г., представляват 40,2% от БВП, а общият им размер е 34 684,8 млн. лв., което представлява 100,5% спрямо актуализирания годишен разчет за 2015 година. Съпоставени с предходната 2014 г., общите разходи по КФП нарастват с 2 202,7 млн. лв. (6,8%). Основната част от отчетения ръст на разходите по КФП спрямо 2014 г. се отчита в частта на капиталовите разходи, които нарастват с 2,0 млрд. лв. в номинално изражение. Това се дължи на по-високите инвестиционни разходи по оперативните програми, Програмата за развитие на селските райони и Програмата за развитие на сектор „Рибарство“ през последната година за финализиране на разплащанията по проектите, съфинансирани от ЕК за програмния период 2007-2013 г. Разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват с 39,8% (1 813,3 млн. лв.) спрямо 2014 г., а социалните и здравноосигурителните разходи – с 1,9% (261,4 млн. лв.) спрямо отчетените за 2014 година.
Лихвените плащания възлизат на 698,3 млн. лв. (80,1% от планираните за 2015 г.), текущите нелихвени разходи – на 26 140,3 млн. лв. (99,6% от разчета за годината) и капиталови разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) – 6 899,7 млн. лв. (107,5% спрямо разчетите към ЗДБРБ за 2015 г.).
Частта от вноската на България в бюджета на ЕС, изплатена към края на 2015 г. от централния бюджет, възлиза на 946,4 млн. лв. (1,1% от БВП), което е в съответствие с действащото към момента законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС.
Със същото решение правителството одобри Годишен доклад и отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2015 г. (ДФГУДПС) и Годишен отчет за състоянието на държавния дълг за 2015 г., които предстои да бъдат внесени в Народното събрание. Общият паричен ресурс към 31.12.2015 г. по сметка на ДФГУДПС в Българската народна банка е в размер на 2 534,1 млн. лв., от който 2 534,0 млн. лв. са оформени в годишен депозит с решение на Управителния съвет на фонда. По отношение на държавния дълг предвидените законови ограничители са спазени, като размерът му към 31.12.2015 г. е 22,7 млрд. лв., което представлява 92,7% от заложения лимит за максималния размер на държавния дълг към края на 2015 г. в ЗДБРБ за 2015 г. в размер на 24,5 млрд. лева.