Порожанов: Предложението, което внасяме, отразява обективно публичните финанси

share

Ускоряване на работата по актуализацията не е имало. Ние заявихме, че към 15 септември ще направим оценка, такава каквато е, на Бюджета и в рамките до изборите ще  приемем един проект на закон за актуализация, който да бъде предоставен на вниманието на новия парламент.

Това каза в интервю за БНР служебният министър на финансите Румен Порожанов. Ако трябва, заседанието на НСТС ще бъде отложено за сряда, за да могат синдикатите и  работодателите да се запознаят с предложението, допълни той и уточни, че материалите са им били изпратени още в събота, но нормативните уредби изискват два работни дни. "Предложението, което ние внасяме, единствено обективно отразява снимката на бюджетните, на публичните финанси към момента. Тази актуализация не обслужва никого. По принцип, Законът за бюджета обслужва цялата държава, обслужва публичните финанси, публичните услуги, които се предоставят на населението, обслужва бизнеса. Диспропорциите, които ние установихме и заварихме, не сме ги установили само ние, те се формираха още в началото, още приемането на Закона за бюджета. Нашата цел е да ги посочим", каза още той.

Служебното правителство е успяло да намали неизпълнението на приходите по различни мерки, свързани с контрола, допълни Порожанов. "Безспорно е, че в рамките на заложените приходи те са с 1,7 млрд. повече на данъчните приходи и с 2 млрд. повече на консолидирана основа, спрямо отчетеното за 2013 г. Трябва да се има предвид, че заложената инфлация и ръст на БВП за 2014 г. по макроикономическата прогноза беше 1.8. За съжаление, този номинален ръст на БВП не се случи и дефлаторът, който се изчислява в рамките на тази година е отрицателен и ще направи БВП на по-ниски нива от заложения, с около 2,4 млрд. лв., което буквално се отразява както на приходите, така и на параметрите, които се изчисляват по Закона", допълни министърът.

Порожанов отчете, че с всички корекции, правени досега, практически министерствата трябва да работят с бюджети, намалени с 22%. Очертаният бюджетен дефицит в размер на повече от 3 милиарда може да бъде компенсиран от фискалния резерв, включително необходимите пари за компенсиране на социално уязвимите групи след очакваното поскъпване на тока. "Фискалният резерв, с който разполага бюджета, беше в размер на 8,2 млрд. в началото на служебния кабинет. Той основно е формиран от привличането на външен ресурс от 2008 г., тъй като излишъци от бюджета не е имало 2008 г. Този ресурс покрива разходите , които са по дефицита на бюджета, който е към момента, без актуализацията, плащанията, които са по обслужванията на дълга, към момента, и януарските плащания, където имаме струпване на големи плащания по външен дълг – близо 1.7 млрд, дефицити, които са в началото на всяка година формирани в Бюджета и директните плащания на площ", категоричен беше Порожанов.

Предвидени са няколко варианта за ситуацията в КТБ. За да бъде допълнен Фондът за гарнватиране на влоговете, държавата може поеме гаранции за 2 милиарда лева чрез облигации на вътрешния пазар. До края на октомври се очаква отваряне на плащанията по ОП „Околна среда“, допълни той.

Водещи новини

Още новини