Във връзка с нападките на ГЕРБ, че ще бъдат спрени парите за двата проекта депутатът от БСП Борислав Гуцанов обвини ГЕРБ в некомпетентност и към този момент няма спрени проекти.
По думите му има върнати само апликационни форми, тъй като трябват да бъдат изпълнени ЖП проекти, тогава ще продължи изпълнението на пътните възли. Няма опасност да бъдат спрени еврофондове, повтори той.
Няма спрени средства по европроекти, има върнати апликационни форми. Това каза пред журналисти в парламента народният представител от ПГ на Коалиция за България Борислав Гуцанов, във връзка с твърдението на ГЕРБ, че Европейската комисия ще спре финансирането на тунела под Шипка и Западната тангента.
Няма никаква опасност, недостигащи средства да бъдат взети от държавния бюджет. Има решение на Министерски съвет, което е възложило на министъра на транспорта и на министъра на финансите да сключат договори с Европейската инвестиционна банка, за да бъде направено финансирането, което е трябвало да бъде направено преди две години, за да се завършат проектите по жп линиите. Решението на Министерски съвет е тези средства да бъдат заемни, заяви Гуцанов.
След като започне съфинансирането на ЖП транспорта, оттам нататък ще бъдат отпуснати и необходимите средства по транспорта, свързан с автомобилите, дъгите, за които стана въпрос”, обясни той. По думите му проектите са на обща стойност два милиарда евро, които са безвъзмездни. „Един милиард евро вече е усвоен. И вторият ще бъде усвоен”, каза още депутатът. „Това, което ме притеснява, е че се говорят неща, които нямат нищо общо с истината – абсолютна некомпетентност, заяви Борислав Гуцанов.
Проектите за обход на гр. Габрово и Западната дъга на Софийски околовръстен път могат да бъдат реализирани с европейско финансиране, това съобщиха от пресцентъра на Министерски съвет. На 4 октомври 2013 г. в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) е получено официално писмо от Европейската комисия във връзка с изпратените за разглеждане проекти за обхода на гр. Габрово (който включва и проектиране на тунел под връх Шипка) и модернизирането на Западната дъга на Софийския околовръстен път (СОП). Двата проекта са изпратени съответно на 26.09 и 30.09 за окончателно одобрение към ЕК. В писмото, получено в МТИТС се казва, че двата проекта няма да бъдат разглеждани от ЕК, докато не бъде решен въпросът с наддоговорените средства по приоритетна ос 1 на Оперативна програма „Транспорт“ (за жп проекти) чрез заем от ЕИБ по Кредитното споразумение. Никъде в писмата не се споменава, че се отказва европейска помощ за тях като експертите от ЕК заявяват, че проектите могат да бъдат отново внесени за разглеждане, след като въпроса с наддоговорените средства за жп проекти бъде решен. С други думи, Европейската комисия отлага разглеждането им, като не е споменато, че се отказва европейска помощ за тяхната реализация.
Проблемът с надоговарянето на средствата по приоритетна ос 1 на ОП „Транспорт“ датира от 2011 г. Той е можело да бъде решен по три начина: финансиране със средства от националния бюджет; заемни средства; или пренасочване на средства от други проекти. След направени анализи, казусът е решен с Решение № 519 на МС от 29.08.2013 г., с което се дава мандат на министъра на финансите, съвместно с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията да договорят условията на споразумение с ЕИБ в рамките, на което да бъдат осигурени средствата за изпълнението на жп проектите. Заради важността на въпроса за цялостното изпълнение на ОП „Транспорт“, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията максимално е ускорило процесите и на 30 септември е изпратено официално искане от Министерството на финансите за искане на ползване на средства от ЕИБ.
Както стана ясно от информациите в публичното пространство нужните средства за жп проекти е била и сред темите обсъждани на срещата между премиера Пламен Орешарски и вицепрезидента на ЕИБ Михай Танасеску. Това е поредно доказателство за ангажираността на правителството на най-високо ниво с казуса.
Веднага след като бъде постигнато споразумение с ЕИБ и двата проекта – за изграждането на обход на гр. Габрово (включително проектиране на тунел под връх Шипка) и Западната дъга на СОП, ще бъдат повторно изпратени в ЕК за разглеждане. Забавянето на процедурата по тяхното разглеждане не крие опасност за изпълнението на ОП „Транспорт“, тъй като на този момент програмата е договорила на 100% Безвъзмездната европейска помощ и вече е изплатила повече от половината от наличния финансов ресурс на бенефициентите (около 1 млрд. евро).