Общинският съвет на Стара Загора ще разгледа днес предложението на кмета Живко Тодоров за увеличаване на таксата за битови отпадъци.
Тодоров ще представи за одобрение план-сметка за необходимите средства за извършване на дейностите по чистотата за 2013 г. и анализ на приходите при досегашните размери на таксата, които налагат извода за необходимост от увеличаването й.
Според предложението на кмета трябва да се увеличи размерът на такса смет за жилищните и нежилищни недвижими имоти, собственост на граждани, предприятия, организациите на бюджетна издръжка на територията на град Стара Загора и землището от 1.2 на хиляда на 1.5 на хиляда върху данъчната оценка.
Обсъждани са и варианти за определяне на таксата за битови отпадъци според количеството, включително за физическите лица, като анализът налага заключението, че за въвеждане на реално измерване на количеството е необходим огромен ресурс от служители, които да контролират измерването и броя на ползвателите в сградите с режим на етажна собственост, а евентуално увеличаване числеността на Общинската администрация или други звена неминуемо ще доведе до увеличаване на разходите по дейност "Чистота", което, от своя страна, ще доведе до допълнително увеличаване размера на таксата. Това в период на финансова криза е нецелесъобразно. Предвид това предложението е определянето на таксата за битови отпадъци за жилищните имоти на граждани и фирми да продължи да се определя въз основа на данъчната оценка на недвижимите имоти.
Предлага се и увеличение на таксата за съответния вид сметосъбиращ съд в случаите, когато същата се определя според количеството, измерено чрез броя на необходимите съдовете, като за варел увеличението да е от 500 лв. на 600 лв. за брой, а за контейнер - от 2500 лв. на 3000 лв. за брой. Мотивите са, че в цената на съда също следва да намерят отражение увеличените разходите за отчисленията за депо.
Община Стара Загора е с една от най-ниските такси за съдове, което доведе до масово ползване на този вариант на определяне размера на таксата за нежилищните имоти на фирмите. Това, от своя страна, увеличава броя на индивидуалните съдовете, доставяни и извозвани от концесионера по чистотата, съответно и на разходите по предоставяне на услугата.
Увеличението на таксата за битови отпадъци за жилищните имоти и таксата за съдовете се налага най-вече поради увеличените разходи на общината в частта за проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане, рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци, където са включени отчисленията по чл. 60 и 64 от Закона за управление на отпадъците. Тези отчисления за 2013 г. ще са в размер на 1 978 880 лв. или спрямо тези от 2012 г. отчисленията се увеличават със 743 840 лв. Следва да се има предвид, че Стара Загора, спрямо други сходни по големина общини, е с относително справедливо разпределена тежест между граждани и фирми по отношение на таксата за битови отпадъци. За сравнение в София за граждани е 1,6 промила, за фирмите - 10, за Пловдив - 1,5 за граждани, за фирмите - 3, за Варна - 1,8 промила за граждани и 3 - за фирмите.
Политиката на общината е чрез запазване размера на ТБО на нежилищните имоти на юридическите лица от 3 на хиляда за града и 6 на хиляда върху данъчната оценка за населените места извън Стара Загора, да се даде възможност фирмите да оперират с по-голям размер на оборотни средства и да се постигне определена справедливост при разпределение на тази тежест съобразно действителния ползвател на услугата.
Уведомление до заинтересованите лица и проектът на решение за определяне на таксата за битови отпадъци за 2013 г. са публикувани на интернет страницата на общината и са поставени на информационното табло във фоайето на сградата на институцията на 20 ноември тази година. Към днешна дата не са постъпили предложения и/или възражения.