5 000 км ще бъдат асфалтирани с пари от ЕС до края на мандата на Борисов

Булфото
share

Към 5000 км ще достигне дължината на новопостроените и рехабилитираните пътища от републиканската мрежа за четирите години управление на кабинета „Борисов”, установи проверка на „Монитор”.

Равносметката показва, че тези трасета ще са асфалтирани основно с пари от ЕС, пише в. "Монитор".

Отчетите на строителното министерство за свършеното от него през мандата сочат, че от 2009 г. до юли тази година само по оперативна програма „Регионално развитие” са обновени 330 км първокласни и второкласни шосета. Други 501 км са преасфалтирани главно по проекти за трансгранично сътрудничество.

В процес на реновиране са още 1040 км от шосетата в страната, като финансирането за тях е по европейския проект „Транзитни пътища V”, посредством ОП „Транспорт” и Световната банка. Рехабилитирането на второкласните и третокласните пътища пък е глътнало над 160 млн. лв., осигурени по ОП „Регионално развитие”, като общата им дължина е 264 км. С финансиране по европрограмата за почти 300 млн. лв. в момента се ремонтират още 546 км, а 54 млн. лв. за други 50 км се разплащат по програмата „Трансгранично сътрудничество”. Според изготвените от Агенция „Пътна инфраструктура” картографии на републиканската мрежа само тази година ще бъдат построени и рехабилитирани цели 3000 км от пътната мрежа.

Ускорено върви работата по изграждането на магистрала „Струма”, а също и на „Марица”, чиито лотове 1 и 2 трябва да бъдат готови преди края на 2013 г. Дотогава трябва да бъде завършена и връзката на АМ „Хемус” със софийското околовръстно шосе, чиято стойност е близо 40 млн. лв., както и рехабилитацията и дострояването на отсечката Кърджали – Подкова, за която е предвидена същата сума. След разширяването на Южната дъга от околовръстното, планувано е за Западната с дължина 8,5 км и 16,5-те км на Северната скоростна тангента да подадем документи за необходимите около 500 млн. лв. в Брюксел през ноември. С пари отново по ОП „Транспорт” вече стартира изграждането кръстовище на три нива в участъка на Западна дъга от магистрала „Люлин” до река Какач. Проектът за 60 млн. лв. предвижда прокарването на 3 км скоростна отсечка. Според строителния министър Лиляна Павлова участъкът е от изключително значение, защото ще се преодолее тапата след края на магистралата, както вече бе отпушен входът на Бургас за трафика към Южното Черноморие с пътния възел в кв. „Меден рудник”. Паралелно с първата копка на трасето премиерът Бойко Борисов откри ремонтираните 63 км от пътя между Гоце Делчев и Петрич, които са глътнали близо 26 млн. лв. Шосето също е от ключово значение, защото ще поеме трафика в района, като се ползва за обходно при строежа на „Струма”. Само преди дни Борисов откри и рехабилитирана отсечка в Добричка област край румънската граница.

Изчисленията според отчетите на АПИ за ударните пролетни ремонти тази година пък показват, че само за месеците април и май са рехабилитирани близо 320 000 кв. м от пътищата у нас.

Шампион по кърпежи е Хасковска област с над 37 000 квадрата, а на дъното на таблицата е Шумен с едва 3550 кв. м. Качеството на софийските шосета очевидно е високо, след като от тях са били ремонтирани само 13 950 кв. м. При положение че за изрязана дупка от 1 кв. м с дебелина на покритието 4 см отиват 96 кг асфалт, сметките сочат, че ремонтите през пролетта са глътнали 30 720 000 кг материали.

Водещи новини

Още новини