Промени на пътя: 17-годишните да могат да шофират с придружител

Pixabay
share

Предложението за промени в Закона за движение по пътищата на кабинета вече е в ръцете на депутатите, когато заработят по същество. Част от промените са свързани с това 17-годишните да могат да шофират с придружител, а полицията да може да патрулира по магистралите с цивилни коли.

Сред най-дискутираните теми са т. нар. „цивилни патрулки“. Това обикновено са спортни коли.

Идеята е те да патрулират по първокласни пътища и магистрали и да могат да настигат нарушителите. В момента мобилните приложения с навигация предупреждават водачите, къде има разположени полицейски коли, предаде БТВ.

Все повече непълнолетни шофират

След месец Рая Василева става на 18 години и ще се яви на шофьорски изпит. В момента до нея седи нейният автоинструктор, но скоро ще разчита само на себе си.

„По-скоро май не е толкова добра идея, защото когато си на 17 години не си пълнолетен и ако стане нещо, санкциите няма да са същите“, отбелязва Рая.

„Те трябва да са с придружител, отговорността трябва да е негова, но той няма лостове за управление, каквито имаме ние“, обяснява Петьо Дашов, автоинструктор.

Това е поредния опит за промени в закона, които МС предлага, но депутатите така и не успяват да стигнат до него, обобщават от Института за пътна безопасност.

„Тези промени се коментират в общественото пространство от 2019 година. Към този момент има обществен консенсус, че трябва да има средна скорост, както и че трябва да има патрули, които да патрулират цивилни“, категоричен е Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.

Едно от предложенията отново е на дневен ред, а именно – МВР да може да дебне на пътя с необозначени полицейски коли, практика, която е позната в някои европейски държави.

„Ако са обозначени сигнализирани колите, хората сами ще намаляват. А така какво – крием се в храстите“, коментира още Петьо Дашов.

130 км/ч вместо сегашните 140 км/ч ще бъде максималната скорост, ако предложението бъде прието от парламента.

„130 километра не е лоша идея, за да се намалят произшествията по пътищата, защото много хора измират“, категоричен е шофьорът Мариян Борисов.

„Така или иначе с 10 километра над разрешената не се налагат санкции. Пак ще се кара със 140 км/ч, но по-добре да не се надвишават 140 км/ч“, посочва шофьорът Свилен Тодоров. 

От МВР не коментират проекти, защото могат да претърпят промени, когато влязат за одобрение в пленарната зала.

Водещи новини

Още новини