Изграждането на новата столична метролиния в посока кв. "Хаджи Димитър" и кв. "Левски" е изпълнена на над 50% и трябва да завърши в началото на 2026 г. Това заяви пред БНР директорът на "Метрополитен" ЕАД проф. Стоян Братоев.
Той посочи, че изграждането на участъка от "Гео Милев", през "Слатина" до бул. "Цариградско шосе", също върви интензивно.
Братоев отбеляза, че на бъдещата автостанция "Изток" е предвидено изграждането на интермодален възел, докъдето ще достига и метрото. Той трябва да се развие във времето.
"В момента, ако там има метро, то няма да има кого да вози, няма да има там пътници. Затова не е изпълнено все още, но не е отпаднало - има го в нашата схема за развитие, просто трябва време да започне да се реализира този възел, както в момента реализираме интермодалния възел в "Обеля", обясни шефът на "Метрополитен".
Той уточни, че изграждането на интермодалния възел в "Обеля" е стартирал в началото на годината. Целта е да може да се осигури връзка с три железопътни направления. След изграждането му се очаква пътникопотокът да се увеличи значително по направленията София-Драгоман-Сливница, София-Перник-Кюстендил и София-Костинброд-Божурище-Банкя.
Относно подходите и подлезите Братоев посочи, че тези, които са изградени към метростанциите, се поддържат от тях и играят ролята и на вход към метрото, и на подлез.
Той изтъкна, че начинът, по който се поддържат метростанциите, е абсолютно същият, по който се поддържат и подлезите.
Очаква се през 2026 г. в София да пристигнат осем нови влака за нуждите на столичното метро. Договорът за изработването и доставката е между Столичната община и "Шкода" и бе подписан на 13 юли миналата година. Натоварването на метрото през последните години изисква и наличието на по-къси интервали на движение, а това - нови влакове.
Братоев посочи, че предстои и нова поръчка за още няколко влака, защото удължаването на метрото не може да се покрие само с въпросните влакове. От 10-12 влака в началото сега имаме 52, обобщи той.