Нов епизод от сагата с жълтите павета. Столична община направи проверка, след като екип на bTV видя как работници свалят с чук маркировката, положена на историческия паваж на бул. „Цар Освободител“ в София.
Трима от работниците на фирмата изпълнител „Трейс груп“ бяха ангажирани с процеса – двама от тях с чукчета в ръка, а третият само инспектираше.
Работниците казаха пред екипа ни, че друг начин няма. „Те не удрят върху паветата, а тук – върху боята. С какво да я махнем? Кажете?“, посочи един от служителите, нает от фирма „Трейс груп“.
Маркировката се сваляла „люспа по люспа” не с машина, а с чук, защото пешеходната пътека трябвало да бъде преместена.
За bTV от Столичната община заявиха, че е извършена проверка и уверяват, че не са констатирани увреждания по паветата. Общината е обърнала внимание на фирмата да използва щадящи технологии по време на дейностите.
От фирмата изпълнител „Трейс груп“ заявиха, че „технологиите за премахване на маркировка върху асфалтови покрития не са подходящи за използване при жълтите павета, защото ще набраздят и наранят повърхността им, това е причината да се прави ръчно с чукчета, като слоят маркировка се отлепва, без да нарушава целостта на паветата“.
Председателят на Столичния общински съвет Цветомир Петров заяви, че договорите с „Трейс груп“ са подписани от бившия кмет на София Йорданка Фандъкова, но увери, че ако се установи увреждане по паветата, фирмата отново ще бъде глобена.
Припомняме, че служители отново на същата фирма – „Трейс груп“, преди време бяха хванати да удрят върху жълтите павета докато ги пренареждаха.
„Желателно е паветата да не бъдат удряни отгоре. Все пак това са павета на повече от 100 години. Един век върху тях са минавали стотици хиляди автомобили, тежка техника, гергьовденският танк ги натиска всяка година, така че те са на една вече крехка възраст и трябва да се избягват силни удари. Това са павета на повече от век, това е керамика, която никой не си е представял, че ще има такова ежедневно натоварване“, коментира доц. Тодор Чобанов през лятото на 2023 г.
Ремонтът на жълтите павета започна през 2022 г., когато кмет на столицата беше Йорданка Фандъкова. Тогава от „Спаси София“ оспориха качеството на ремонта, а фирмата беше глобена с 100 000 лв. Сега кмет на София е Васил Терзиев, който управлява най-големия град в България именно с подкрепата на „Спаси София“.
Жълтите павета в София бяха обявени за културно наследство с единодушно решение на Столичния общински съвет през 2013 г. Тогава в сайта на Столична община беше посочено, че „от 105 години жълтите павета застилат стародавния софийски център, както и тръгващите от него улици в различни посоки“.
Те се класифицират като културна ценност по смисъла на Закона за културното наследство. Тогава от общината дори обещаха, че „паветата ще бъдат заснети и описани, като при следващи ремонти те ще се възстановени в същия вид“.