Какви са версиите за срутването на АМ "Струма"?

Булфото
share

Продължава работата по свлачището на АМ "Струма", където падна подпорна стена и блокира движението в района на 16 км. Големият въпрос е защо се стигна до там - 24 м. от подпорното съоръжение буквално да рухнат на пътя и по чудо сега да не говорим за пострадали хора. Като основна версия за падането на стената се посочват валежите от последните 2 седмици.

Около 5 000 кубични метра пръст ще трябва да бъдат изкопани, за да се разчисти свлачището.

Остава частично ограничено движението в района на 16 км на АМ "Струма" след като в неделя 24 метра от подпорна стена се срути върху две от пътните ленти. Багери в непрекъснат режим продължават да изкопават земната маса. Най-вероятно активизирало се свлачище е бутнало стената. Според пътната агенция, почвата е била преовлажнена и това допълнително е натежало.

Срути се подпорна стена на АМ "Струма"

Няколко може да са причините за свлачище: земетресение, претоварване в горната част на свлачището, подкопаване в долната или подпочвени води. Най-вероятно комбинация от високи подпочвени води и запушени дренажни ребра са довели до инцидента

Стечение на няколко обстоятелства най-вероятно са довели до падането на подпорната стена на магистрала Струма.

"Не можем да говорим за нещо, което да е свършено некачествено, моят коментар е, че ние се намираме в един участък който се знае, че е от слабите зони на магистралата", каза за БНТ проф. Стефчо Стойнев, ръководител катедра "Хидрогеология и инженерна геология".

"Тук има изпълнени укрепителни мероприятия, има дренажни ребра, очевидно, че тези проекти и съоръжения не са издържали на обилните дъждове, на формирания голям земен натиск", обясни проф. Стефчо Стойнев, ръководител катедра "Хидрогеология и инженерна геология".

В района на свлачището не се е наблюдавала голяма снежна покривка през зимата. В първата половина на април температурите са минавали 30 градуса, а валежи не е имало, за сметка на последните 2 седмици, когато са отчетени валежи с няколко литра над климатичната норма.

"На 16 км от АМ "Струма" 46 л. на кв. м. е климатичната норма за април, а падналата количество валеж е 64 л. Малко над нормата, недостигайки един път и половина тази норма, което се смята за проблемно спрямо климатичната норма", заяви Анастасия Стойчева, синоптик от НИМХ.

Следователно почвата не следва да е била силно преовлажнена, сериозна сеизмична активност също не е имало в района.

"Подпорната стена трябва да знаем, че тя е изградена 2011 година, което означава, че 13 години е работила тази подпорна стена, тоест предполагам, че е станало нещо необичайно, което да предизвика това явление, точно в този малък участък на магистралата, за която всички знаем, че е в сложни геоложки условия", каза доц. д-р инж.геол. Ася Божинова, Факултет по транспортно строителство от УАСГ.

Според доцент Божинова дренажните ребра, които е следвало да отвеждат водата са се запушили, което е увеличило хидродинамичния натиск върху подпорната стена.

"Това, което аз предполагам, е че някои от тези ребра са се затлачили, запушили и не са позволили на водата да премине, да влезе точно в тях", коментира доц. д-р инж.геол. Ася Божинова, Факултет по транспортно строителство от УАСГ.

"Ако беше правен постоянен мониторинг може би щеше да бъде установено, че тези ребра са запушени или има някакви проблеми", каза доц. д-р инж.геол. Ася Божинова.

От Пътната агенция обещаха, че ще подобрят отводняването на участъка.

"Ще бъдат предприети допълнителни мерки за подобряване на отводняването на отводнителите по стените, ще бъдат продухани за всеки случай тъй като единствената причина е задържалата се вода следствие на валежите предходните две седмици", обясни инж. Даниел Иваничков , директор "Поддържане на пътната инфраструктура" от АПИ.

Държавата е платила 258,4 млн. лева за тунел "Железница"

Очаква се движението в участъка да бъде напълно възстановено през втората половина на седмицата.

Водещи новини

Още новини