По темата за безопасността по пътищата не може да се даде универсална и лесна рецепта, която да е ефективна винаги и навсякъде. Това е система с различни компоненти: път, човек, превозно средство и среда.
За да се постигне желания резултат би трябвало да се въздейства по всички линии.
Това коментира пред БНР-Радио София Светослав Васев, експерт в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата":
"Както знаем, има и приета национална стратегия, която е рамков документ с времеви хоризонт от 10 години. Там са засегнати тематични направления, по които се работи постоянно. Става дума за интегритет - да се работи във взаимодействие с всички органи и институции, които имат ангажимент по темата за безопасността на движението по пътищата; т. нар. социално отговорно поведение, учене през целия живот с цел да се формира такъв тип поведение на хората, че да могат те да бъдат полезни за обществото и да се придвижват безопасно за себе си и за околните; контролът - превантивен и ефективен с всичките му средства, които разполага държавната машина; щадяща инфраструктура - пътят да е такъв, че и при допусната човешка грешка или нарушение, да може да се запази неговият живот и здраве."
Васев припомни, че за безопасното придвижване е много важен опитът. Трябва по-дълго време да е управляван автомобилът, и то в различни условия.
Той отбеляза, че се работи с Министерство на образованието и науката за залагане на темата за безопасно движение по пътищата в учебните часове, за да се получават поне базови знания и умения.
"Защото в момента водачите на индивидуални електрически превозни средства – т.нар. тротинетки, могат да се качат дори без да знаят абсолютно каквито и да било правилата за движение. Благодарение на държавната агенция се инициира такъв дебат конкретно за тротинетките и се регулираха в нашата държава. В Европейския съюз не навсякъде са регламентирани по еднакъв начин", допълни Светослав Васев.