Завърналата се зима и заледяванията по пътищата отново изведоха на преден план стар проблем - недостатъчната подготовка на шофьорите за зимни условия.
Според експерти в курсовете по кормуване тази тема е пренебрегвана, а това може да доведе до фатални последици. Решението - курсовете за вземане на книжка да протичат на два етапа, вторият от които да бъде посветен именно на специфичните условия на пътя - от аквапланинг до заледените участъци.
Вече трети месец Мария се учи да шофира. Казва, че е доволна от обучението, което по думите ѝ покрива различни специфични условия на пътя.
„Когато колата започне да буксува при заледяване и като цяло когато има сняг, това го покриваме и учим как да се справяме в такива ситуации. Най-важното е човек да спазва дистанция първо от автомобилите и скоростта също е важна, трябва да се спазват ограниченията”, споделя кандидат-шофьорът Мария Тошева.
Недостатъчна е подготовката на водачите както за зимните, така и за летните условия по пътищата, твърдят експерти.
„Попитайте някой ваш познат как се изкарва изпит и той ще ви каже "Ами, научих листовките и си взех изпита". Листовките се учат, те са средство за проверка и оценка на знанията, но какво проверяваш ти, когато няма никакво знание”, попита Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
В теоретичната подготовка на кандидат-шофьорите само една от темите е насочена към движение в зимни условия.
„Изпадали ли са друг път в такива ситуации, казвал ли им е някой как да овладяват такива ситуации, как да върнат автомобил, който е излязъл от сцепление, да го върнат обратно в режим на сцепление, за да могат да спрат, да завият и т.н.”, коментира темата Румен Дунев, председател на Българската федерация по автомобилен спорт.
Неокончателната статистика на МВР за януари показва, че от началото на 2024 г. на територията на страната е имало 239 тежки пътнотранспортни произшествия.