Заглавието е „Повече от половината български ученици не са адекватни за решаване на ежедневни проблеми“, а в интрото на текста четем: „Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) обяви резултатите от последното издание на проучването през 2022 г. Делът на българските ученици под критичния праг на постижения в трите изследвани области е тревожно голям - 54% по математика, 53% по четене и 48% по природни науки. Данните показват, че когнитивните компетентности на повече от половината ученици не са адекватни за решаване на ежедневни проблеми“.
Това е от зле по-зле, но има и още.
В края на текста четем: „За да повиши резултатите от следващото поредно издание на изследването през 2025 г., образователното министерство ще подкрепи допълнително училищата, които ще участват в него“.
А училищата, които няма да участват в него? Които няма да участват в изследването?
Те ще си останат на същото ниво?
Това ми прилича на слагане на лъскава витрина на магазин за вехтории и боклуци втора ръка. Ще лъснем имиджа, като помогнем на участниците и ще си вдигнем коефициента. Демек, що поправим цифричките. А реалността отдолу…?...
Тези, които са планирани да се изявят в проучването и да ни вдигнат рейтинга, ще получат помощ, именно за да ни вдигнат рейтинга. Но РЕАЛНАТА картинка отдолу, под лъскавата покривка, ще си остане същата – неграмотност и безхаберие.
Мисля, че спокойно можем да се съгласим, че състоянието на образованието ни е трагично. Но и че състоянието на манталитета на онази част от населението, която уж вече е минала през образованието си и сега трябва да образова новото поколение, също е под всякаква критика. Говорейки за критика… искам да кажа, че му липсват всякакви умения за критично мислене. Не ми се отваря дума за кемтрейлса, пет джито и т.н. „бисери“, които не идват от децата, а именно от онези, в чиито ръце е предаването на знания на новото поколение.
„Човек се учи докато е жив“ е максима, която – изглежда – не важи у нас. Тук дори лекарите (в тази така динамично меняща се професия, в която всеки месец има нови и нови открития), излязат ли от последния си изпит от следването, не желаят да пипнат повече научна литература или да се образоват за нововъведенията в професията си.
А за другите – да не говорим. Тук е всеки е със самочувствие на професор по ядрена физика и знания на поразени от ядрен взрив мозъци.
И в техни ръце е да предадат знанията на новото поколение. И те започват да им обясняват неща за световни заговори, за несъществуващи древни цивилизации, за да рептили…
… схващате накъде отивам с това.
Крайно време е да има някакъв вид образование и за възрастни. Не казвайте, че е невъзможно и смешно. Националните медии за какво са? И без това стоят като залепени за тях ден и нощ; защо да няма социални реклами и послания за образоване на порасналите вече?
Като например кампанията, която се появи за кратко и потъна – кампанията, която обясняваше на хората как да се пазят от телефонните измамници. Защо да няма още такива? И този път да не са от ден до пладне.
Защо да няма социални реклами относно ползите от дадена политика или вредите от друга? Защо да няма разпространение на истинска наука, вместо да оставяме алчни продуценти да вилнеят 24/7, канейки плоскоземци и антиваксъри да обясняват „другата гледна точка“, докато убиват и последните няколко останали мозъчни клетки на клетото ни население?
Да се съсредоточим и на децата. Защо във Финландия може да има часове по медийна грамотност, а у нас – да не дават да се продума за това?
Медиите днес са основните носители на фалшива информация, която формира настроенията на хората, а оттам – политиките на държавата.
Защо да не научим децата да разпознават кога някой ги лъже и да ги научим, че те не са толкова неважни, че да не се опитват да ги лъжат. Да, това е една от лъжите: „Айде бе, защо пък ТОЧНО тебе ще те лъжат, с какво си толкова важен?!“
Важен си с това, че си един човек=един глас; глас не само пред урните веднъж на 4 години, но и глас, който разказва на приятелите си какво е видял, чул, в какво вярва.
И не е нужно да откриваме топлата вода, открита е вече; само трябва да вземем готовите формули, които вече работят, и да ги приложим тук. Взимане на опит, му се казва на това.
Трябва да се наложи и поне някакъв контрол на дейността на учителите, защото знаем, че има много от тях, които разпространяват лъжи, за да подкрепят аджендата на партията, на която симпатизират. В училища и университети се лее расизъм, сексизъм, поощрява се насилието и се толерира пропагандата на фалшива история, фалшиви новини, фалшиви ценности.
И колкото по-дълго време това продължава, толкова по-трудно става да се спре, изкорени и поправи.
Тик-так, искам да кажа.
Времето ни притиска. А от глупост ще се затрием. Ще отказваме да се ваксинираме, ще се тъпчем – напук на „либералните джендъри“ с вредни храни, и отрови, за да сме мачовци, ще отказваме да си слагаме коланите, ще бягаме от Еврозоната и Шенген, щото са еврогейски, няма да ходим на лекар, щото е за лигльовци, ще гласуваме за популисти, които ще ни тикат в лапите на окупатора от североизток, използвайки фалшива история и още по-фалшиви обещания.
Въобще – както казах – ще се затрием от глупост.
Затова смятам, че неграмотността е заплаха за националната сигурност.
Но също така смятам и че умишленото тикане на нацията към затъпяване или лишаването ѝ от адекватни образователни решения е национално предателство. И да – знаем, че има хора, на които се плаща, за да натискат образованието в тинята. И знаем как да ги наричаме, нали? Национални предатели.
Прочетете и материала, с който започнахме…
… доста е зловещ.
Това са бъдещите лекари, политици, законотворци, управници, бъдещите… всичко. Тези ще работят, за да имате пари за пенсии.