Дискусия на тема “Как се отглеждат бъдещи будители“ се състоя в “Гьоте институт“ в София

pixabay
share

Темите за качественото съдържание и за разгръщането на потенциала на децата чрез четене бяха сред акцентите на дискусия, която се проведе в “Гьоте институт“ в София в Деня на народните будители. Дискусията бе озаглавена “Как се отглеждат бъдещи будители“ и е част от кампанията “Четем – разгръщаме светове“. Разговорът се фокусира върху това как се развиват критичното мислене и въображението на децата. Модератор на дискусията беше журналистката Милена Янинска.

Гости на събитието бяха Ния Арсениева - изпълнителен директор на книжарници “Ориндж“, Валентина Стоева - основател на фондация “Детски книги“ и докторант по “Tеория на четенето“, Цвета Брестничка - автор на книги за деца и възрастни, част от екипа на асоциация “Родители“, Албена Раленкова - редактор на книги за деца от издателство “Фют“ и Дамян Дамянов – илюстратор и преподавател в Нов български университет (НБУ).

“През очите на децата ние като възрастни преоткриваме света наново – влизаме в един нов свят, техния свят. В срещата на тези два свята се ражда нещо ново и прекрасно’’ , каза Албена Раленкова - редактор на книги за деца, предаде БТА.

Денков: Бъдещето на България зависи от избора кой пример да следваме - на народните будители или на Бай Ганьо

На събитието бяха обсъдени въпроси за правилата и принципите на авторите на детски книги при създаване на истории и послания, за важността на илюстрациите при поднасянето на детски истории, за това кои книги са подходящи за определна възраст на детето, и за важността на учителската роля за популяризиране на четенето сред децата.

“Много е трудно да се припознаеш като детски писател. Аз по-скоро съм човек, който се опитва да разговаря с децата през книгите. Много съм щастлива, когато този разговор се получава. Ако говорим за критерий, към който се придържам, може би това е разговорът, тоест дали това, което се опитвам да направя като текст, е разговор с детето или е нещо, което аз се опитвам да му кажа.“ Това обясни на дискусията Цвета Брестничка - автор на книги за деца и възрастни.

“Всъщност аз не се опитвам да му кажа нищо, опитвам се да го накарам то да стигне до отговори и да си зададе въпросите. Ако виждам, че книгата успява да постигне това нещо, съм много щастлива, защото книгата не е наръчник върху това как да станем големи, умни и добри. Книгата е разговор. През книгата децата могат да достигнат до отговори на въпроси, на които възрастните понякога не могат да отговорят’’, каза тя. Детската авторка добави, че в днешно време е много важно как се говори с децата за книгите.

“Илюстраторският труд е поне толкова важен, колкото този на автора. Но те не бива да се изразяват в някакви дялове и проценти, а по-скоро да вървят ръка за ръка, и добрата история да бъде илюстрирана, и представена по подходящ за нея начин”, каза илюстраторът Дамян Дамянов.

“За мен до голяма степен се губи тази двустранна връзка, този дебат за това какво четем, защо го четем и защо то е добро, или пък какво следва след него. За мен правилният път е точно самостоятелното критично мислене, дори с цената на това детето да захвърли книгата, но да обясни защо я е захвърлило’’, добави по темата за критичното мислене той.

“Родителите или възрастните се водят от външния вид и физическите характеристики на книгите, без да влизат в повече подробности. Това не е грешно като цяло. То дава някакви ориентири на едро. Но ми се струва, че при избора на книги не трябва да пропускаме децата и тяхното отношение към книгата.” Това обясни за избора на правилната книга за едно дете Албена Раленкова -  редактор на книги за деца от издателство “Фют“.

“Децата имат безпогрешен усет към книгите, които са за тях. Ако оставите едно дете да избере само, то винаги ще избере тази книга, която наистина е за него. Защото тя му проговаря. Проговаря му тогава, когато е направена добре’’, допълни тя.

“На първо място са учителите в детските градини. Ако учителите в детските градини продължат делото на родителите и работят с хубави, качествени, нови издания, децата могат да се подготвят много добре за училище. Така началният учител, който е най-важната фигура до четвърти клас, успява да даде онази основа, която да гарантира, че на десетгодишна възраст децата ще имат желание да четат и няма да бъдат отвратени от книгите’’, обясни за ролята на учителите при популяризиране на четенето Валентина Стоева - основател на фондация “Детски книги“.

Водещи новини

Още новини