Инж. Марин Гергов: По проект един мост трябва да издържа 100 години, тези по Южното Черноморие са на по 50 години

NOVA
share

Трудно е да се каже дали мостовете по Южното Черноморие са здрави, но щом има реакция, явно има някакво съмнение. Според мен тези мостове са на повече от 50 години.

Това коментира в предаването „На фокус” по NOVA инж. Марин Гергов от Камарата на инженерите по инвестиционно проектиране. „По проект, би трябвало, един мост да издържа 100 години. Но трябва да се прави поддръжка, както и проверки. Когато водите са по-ниски, може да се видят и устоите. Има как да се провери дали основите са оголени. Сигурен съм, че са го правили и че има някъде отбелязано, че примерно 50% от основите са оголени и трябват действия”, допълни експертът.

Според него проверки на мостовете са правени, но е необходимо информацията да бъде систематизирана. „Държавата има някакви приоритети. В момента, в който поддръжката на съществуващата инфраструктура не е приоритет, а такъв е строеж на нова – значи има някакъв системен проблем”, категоричен е инж. Гергов. 

Инж. Марин Гергов: Рухналите мостове са строени с хоризонт 100 години

Относно проектирането на населените места, той посочи, че от древни времена те са ситуирани около реки. „В момента, в който започнеш да застрояваш, ти вече намаляваш способността на целия район да всмуква нормално дъждовната вода и тя да се отцежда към реката”, разясни експертът. Инж. Гергов посочи като основен проблем при строителството подземните гаражи, които променят попиваемостта на определен район. „В момента има наредби, които изискват, когато строиш сграда с даден брой апартаменти, да имаш определен брой паркоместа. Така архитектите се стремят максимално да използват пространството. Което силно променя попиваемостта”, обясни той.

„На даденото място, например, до този момент е имало някаква двуетажна къщичка, която си е била с градинка - вали дъжд, попива. Но сега има един огромен терен, който отдолу е с подземни гаражи. Там има озеленяване, но то няма как да поеме дъжда и да го задържи”, допълни инженерът.

Според него проблемът е преодолим, ако се променят вижданията за градоустройство. „Засега не виждам да е възможно. Държавата трябва да осмисли новите обстоятелства покрай стремежа за по-голямо застрояване. Да се види дали канализацията и реките на дадено населено място ще издържат на по-силен дъжд”, е мнението му.

Водещи новини

Още новини