„Съвременният читател е много специфичен потребител на информация, защото ние работим в конкурентна среда. В XXI век, влизайки в библиотеката, дали реална или виртуална, той иска да получи информация в момента, тук и сега. Той няма време да чака, защото конкурентната среда предоставя информация. Само че разликата е в това, че ние предоставяме проверена информация и качествена, която е съобразена с конкретните читателски търсения“. Това казва в интервю за БТА директорът на националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ (НБКМ) доц. д-р Красимира Александрова.
По думите й НБКМ е различна библиотека, защото профилът на читателите е свързан преди всичко със задоволяване на научни изследователски потребности, преобладават като читатели студенти, преподаватели, изследователи, научни работници. Затова не може да се определи коя е най-четената книга в националната библиотека.
БУМ НА ЧИТАТЕЛИ
В последните години, дори по време на пандемичната обстановка, националната библиотека отчита ръст на посетителите си. „През изминалите години сме свидетели на един, бих казала феномен, защото успяхме да извлечем поуките и ползите от едно световно зло, каквото беше пандемията, и бързо се адаптирахме в новата среда. Независимо от сложната ситуация, в която се наложи да работим, не загубихме връзка с нашите читатели. Напротив, именно чрез това предизвикателство се обогатихме. Осъществяваме комуникация между библиотеката и потребителите във всички познати традиционни форми, като добавихме към тях и новите виртуални електронни формати, които да подпомогнат именно да не се загубва връзката с читателите. Реално, към настоящия момент ние продължаваме тази политика, защото се оказа, че тя е работеща. Дори в началото на тази година, поради недостиг на читателски места, се наложи да добавим още 20. И така, те вече са 180 в деветте читални, които активно функционират в националната библиотека“, разказва доц. Александрова.
От януари до април тази година, на място са дошли 32 хиляди читатели. Миналата година, през същия период, те са 21 хиляди.