Отделни случаи на покачване на цени в Хърватска се представят като цялостна инфлация заради превалутирането… Хърватска е най-новата „дъвка“ за търсачите на конспиративни теории. Целта им – повече от ясна: да се държи България далеч от пътя на европейското семейство, а следите на манипулацията им – лесно проследими до Кремъл и кремълските фабрики за тролове.
Данните обаче опровергават твърденията и манипулациите, стига човек да има желанието да гледа в тях, а не в напомпаните с емоции пропаганди.
Оказва се, че 25% от стоките в Хърватска всъщност са поевтинели. Точно така… не само не са поскъпнали, но и са поевтинели. Едва 10% от стоките там са поскъпнали, а над 60% са останали непроменени.
Естония, Латвия и Литва бяха последните преди това присъединили се към Еврозоната. Тяхното развитие и състояние станаха съвсем предсказуема рамка за това как щеше да се развие и Хърватска. И тя се разви именно така – както бе очаквано.
В Балтийските държави също нямаше промени в цените след смяната на валутата.
Същата е и прогнозата за България.
Влизането в Еврозоната може да ускори икономическия растеж. Защо тогава някои имат интерес от това да се работи в обратната посока?
80% от гражданите на ЕС (в държави вече приели Еврото) смятат, че приемането на единната валута е подобрило бизнес средата и е направило пътуванията много по-лесни.
За сравнение – след пряк „сблъсък“ с реалността, хърватите, които сега подкрепят еврото, са 54% от населението, а миналата година са били 45%. Тоест: след приемането на единната валута има РЪСТ в подкрепата. Със сигурност това не се дължи на влошена среда или нараснала инфлация.
____________
#НеСеЗаблуждавайте
Дезинформацията не е друга гледна точка!
След като на 1 януари 2023 г. Хърватия замени куната с евро, в България започна да се разпространява още повече дезинформация, свързана с приемането на еврото. Голяма част от фалшивите наративи повтарят вече известни и многократно опровергавани митове, свързани с негативите от членството в еврозоната.
Вижте кои са най-честите страхове от приемането на еврото и основателни ли са те във видеото.
То е част от кампанията, която се реализира в партньорство на ЕК с Factcheck Bulgaria и чиято цел е да покаже как работи дезинформацията и защо е важно да я разпознаваме. Кампанията се реализира в контекста на „Българска коалиция срещу дезинформацията“ #BGvsDisinfo, която събира заедно представители на европейски и международни институции, български държавни ведомства, медии, проверители на факти и неправителствени организации, които обединяват усилия за противодействие на дезинформацията, която се разпространява в България.