На 15 март отбелязваме Световния ден на потребителите. В период на галопиращи цени и нестихващи промоции идва въпросът знаят ли потребителите правата си.
"Има хора, които се интересуват, има такива, които искат да научат предварително, има и трети - които смятат, че няма да има проблем, но след това ни търсят. Оплакванията в Европейския потребителски център в България, конкретно при онлайн пазаруването, е че невинаги се обръща внимание къде трябва да върнем стоката, ако тя не ни хареса", каза директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова в студиото на "България сутрин".
Пред Bulgaria ON AIR тя посочи, че трябва да се пази опаковката за връщане на стоката, но при направена поръчка е необходимо тя да бъде потвърдена.
"Трябва да имаме имейл, в който да имаме указан номер на поръчката, срок за доставка. Хубаво е да се пазят касови бележки и документи", коментира Спасова.
Има скок тази година с около 30% спрямо същия период на миналата година, свързан с правото на връщане, изтъкна директорът на Европейския потребителски център.
"Неотменимото право важи за почти всички стоки, закупени онлайн, с изключение на храни, напитки. Една голяма част от стоките, купени онлайн, могат да бъдат върнати. Нашите наблюдения показват, че основните проблеми, за които ни търсят потребителите, е това право на упражняване на отказ", обяви гостът.
Наблюдава се повишаване на броя на хората, които използват опцията да купят сега и да платят по-късно, стана ясно още от думите на Спасова.
"Това е един вид краткосрочен заем. Плюсовете са, че можеш да разгледаш стоката вкъщи и без да платиш, да ги върнеш. В същото време трябва и някакъв вид заем, който ако се забавиш, може да се наложи да платиш лихва. Трябва да проверим и как ще ги дадем тези пари. Проучване показва, че около 60% от хората, които пазаруват в България онлайн, предпочитат да платят в кеш. Много стоки от чужбина не предлагат тази опция. Нашият съвет е това да става с кредитна или дебитна карта", заяви гостът в студиото.