Специални системи за сигурност са използвани при строежа на тунел "Железница", който е част от АМ "Струма". Внедрена е интелигентна система за управление на трафика, а при инцидент шофьорите ще могат да подават сигнал от аварийни SOS кабини.
"Железница" е най-дългият пътен тунел в страната, а за строителството му вече има издаден Акт 15.
Тунел "Железница" има две отделни тръби за движение в посока, а между тях има 6 връзки, по които да се пренасочват автомобили и пешеходци при възникване на тежък инцидент. Съоръжението е с вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, аудио и радио оповестяване.
"Също така тази централна система, която управлява всички тези 11 системи - скада, така наречена, тя реагира по всички сценарии, които могат да се получат в процеса на експлоатация и тази система я няма в другите тунели. Тя позволява както автоматично проиграване на тези сценарии включване на различни степени на безопасност, така и ръчно такова", обяснява инж. Красимир Найденов от Агенция "Пътна инфраструктура".
Според пътния експерт Диана Русинова може би за първи път е вложено толкова много старание при изграждането на подобен обект, така че в крайна сметка да се покрият всички европейски стандарти.
"Това, което ми направи впечатление - наистина много е мислено - два трафик контролни центъра от двете страни има, системите за реакция са две, два много големи генератора има, ако, не дай си боже, токът спре, за да могат да продължат тунелите вътре да се захранват, така че безопасно при авария хората да бъдат изведени живи и здрави. Аз пожелавам никога да не се налага да видим в пълен мащаб това, което е изградено като системи за сигурност, но в същото време мисля, че можем да бъдем една идея по-спокойни", смята Русинова.
Друга новост е, че видимите метални части в тръбата са от неръждаема стомана, което е оскъпило проекта, но гарантира дълготрайното им използване. Има още дренажни и отводнителни системи, а близо до изхода на тунела, посока Кулата има и хеликоптерна площадка.
За първи път у нас на инфраструктурен обект е изградено подобно съоръжение. Целта е да има възможност да се осигури място, където да кацне медицински хеликоптер за бърза реакция при възникване на евентуален тежък инцидент в региона.
Засега не е ясно кога тунел "Железница" ще може да се използва, тъй като все още не са разчистени свлачищата, които са и от двете му страни по трасето на АМ "Струма". Прогнозите са поне едната тръба да се пусне в експлоатация през лятото.