Когато влизаш на територията на една държава и ще превозваш деца, трябва да се осведомиш за правилата, които действат там. Катастрофиралият сръбски автобус е точно в хипотезата на чл. 23А от Закона за автомобилните превози, който регламентира превоза на деца. Това каза в студиото на “Денят започва” Диана Русинова - главен експерт по пътна безопасност към Европейския център по транспортни политики.
Тя отбеляза, че специализираният контрол трябва да се упражнява от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, и акцентира върху глобите: “Да 2020 година за водача глобата е била 1 000 лева при първо нарушение и 3 000 лева при второ. Изведнъж през 2020 година някой намалява глобата на 500 лева при първо нарушение и 1 000 лева при второ нарушение, 10 000 лева за фирмата превозвач при първо нарушение и 20 000 при второ. И имаме проблем - имаме санкции, ама колко пъти има наложени санкции? Ние ще поискаме данните и хубаво Изпълнителната агенция да ни отговори, защото тези правила са в сила от 2007 година в България, този закон е валиден повече от 15 години.”
Според Русинова правилата за превоз на деца системно се нарушават и никой не следи дали се спазват.
“Има някаква логика да не се превозват деца през нощта - заспиват, откопчават си коланите, при пътен инцидент в тъмното по-трудно се работи с тях. Дали се спазва и дали някой следи дали се спазва? Отговорът ми е по-скоро “не”. То се спазва дотолкова, доколкото Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” работи след 17:30 вечер. Агенцията работа от 8:00 до 17:30, в редки случаи в София област и София град работят от 8:00 до 22:00 часа и събота и неделя те не работят”, подчерта експертът по пътна безопасност и допълни, че това е проблем за осъществяването на специализирания контрол.
Тя беше категорична, че на мястото на катастрофата със сръбския автобус, превозващ деца, на АМ "Тракия" няма проблеми и всичко е според законовите изисквания.