"Столичният градски транспорт попадна в една перфектна финансова буря. В последните две години градският транспорт работи в условия на пандемия, имаше сериозен спад на пътниците. Това води до намаляване на приходите от продажба на превозни документи. Ако през 2019 г. имахме ръст от продажбата на превозни документи - 180 млн. лева продадени превозни документи, в Ковид годината приходите се сринаха до 111 млн., което сериозно нарушава бюджетната формула, в която той може да функционира. Две години поред 50 до 60 млн. по-малко приходи", коментира зам.-председателят на транспортната комисия в СОС Зафир Зарков в "България сутрин".
Той поясни, че от средата на миналата година има и драстичен скок на енергоносителите, което се отразява много сериозно в сферата на транспорта. По думите му, през 2020 г. е направена сметка, че всички енергоносители за градския транспорт са стрували около 39 млн., а по разчетите за тази година за същото нещо бюджетът на транспорта трябва да осигури малко над 110 млн.
"От месеци апелираме за този разговор с държавата, защото има утвърдени практики и разумни, адекватни решения в такава ситуация в редица градове и столици. Редица градове получиха подпомагане извън ангажимента, който всяко правителство има към обществения транспорт на големите градове. Не бива да забравяме, че градският транспорт на София обслужва една четвърт от българското население. Сумата, която я няма в бюджета за транспорта, е към 143 млн. лева. Това е на базата на сегашните цени", изтъкна Зарков пред Bulgaria ON AIR.
Той подчерта, че ако не се дадат допълнителни средства, бюджетът за тази година, който е заделен, няма да стигне, за да може да функционира нормално градският транспорт. Гостът поясни, че вече дилемата е да плащаме, за да има ток за трамвая, или да плащаме на ватмана, за да има заплата.
Според него стигне ли се до този избор, пътищата не са много - може да се стигне до драстично разреждане на транспорта. Зам.-председателят на транспортната комисия отбеляза, че ако управляващите не искат да чуят за тези проблеми, те не наказват кмета на София, а софиянци с липсата на адекватна транспортна услуга.
"Минаването към лятното разписание от 1 юни е една малка стъпка, едно решение, което със сигурност не дава отговор на цялата задача. Изместването с тези 15 дни ще ни даде онази възможност да се поемат още някои разходи, за да можем да изчакаме онази актуализация на бюджета. Тук много страшно вече е, че на национално ниво не се говори за актуализация на бюджета така активно, както би ни се искало на нас. Това ще доведе до разреждане на превозните средства и до малко по-голямо затруднение при придвижването на софиянци в града", разясни Зарков.