Комисията за защита на потребителите (КЗП) започна спешна проверка на обявените намерения на мобилни оператори за повишаване цените на телекомуникационните услуги по действащи договори с потребители. С повече подробности по темата пред БНТ беше Димитър Маргаритов, председател на КЗП.
Той обясни, че към момента е обявено намерение за повишаване на цените на телекомуникационните услуги по действащи договори с потребители, но нищо конкретно не се е случило.
На базата на това намерение ние сме се самосезирали и извършваме проверка. В КЗП са получени становищата на мобилните оператори и днес на извънредно заседание ще бъде взето решение по тях, обясни Маргаритов.
Засега е анонсирано намерение с едностранно волеизявление, допълни той.
Такава възможност е достъпна в законодателството, като измерителят, който дава правото на тези оператори е в договорите тази възможност да бъде упомената и методът на тази индексация да бъде описан ясно и подробно. В индивидуалните договори с тези оператори се съдържа такава клауза, която е въведена на базата на цитирания законов текст и е свързана с годишния инфлационен индекс който се съобщава от НОИ.
Маргаритов подчерта, че повишаването на услугите може да бъде на базата само на иденксацията на инфлацията за една година, по никакъв начин не следва това да се случва с връщане за по-дълъг период от време.
Има нагласа да бъде използван и инфлационният индекс за 2020 г. но подобна индексация може да бъде извършвана само веднъж годишно.
Ще следим абсолютно изкъсо да се спази закона и дори във фаза намерения ние ще ги предупредим за това, категоричен е Маргаритов.
Според председателя на КЗП, най-вероятно поскъпването ще е по-малко от 5% и ще е около 1 лев на месец средно, ако таксата е около 20 лв.
Той обясни как потребителите могат да прекратят договора си с мобилния оператор:
1. При безсрочен договор - с едномесечно предизвестие
2. При срочен - от потребителя може да се изиска да плати максимум три месечни вноски като неустойка, независимо от срока на договора