"С любов за Смолян" - този надпис от табелата на автобус от линия 3 в китния родопски град Смолян стана като лого на проекта "Интегрирана информация за пътниците в град Смолян", който екипът от специалисти по пътнически информационни системи, воден от специалистите Марио Евстатиев и Николай Александров реализира от средата на лятото в един от основните оператори в града - "Орфей експрес".
Идеята
Всичко започва през април 2021 година, когато експертите, работейки по автобусите на друг оператор в града лансират идеята да се направи модерна информационна система с гласово оповестяване и съобщения на английски език за важните обекти по маршрутите на автобусите. Подобно на реализацията в София, Благоевград и Сапарева баня, екипа и тук залага на вече утвърдена визия, която включва набор от визуални и акустични компоненти на информацията, разписани в набор от стандарти. "Подобни малки градове имат нужда от новости точно толкова, колкото и големите областни центрове. В случая със Смолян, става дума и за град, който се радва и на туристическа популярност, която след ударите на пандемията лека по лека се възстановява. Ето защо, една европейски структурирана информация, предоставена по достъпен начин е от особена важност за транспорта в този град.", обясняват от екипа.
Предизвикателство
Пресечената местност и недотам доброто покритие на системата за глобална навигация GPS са само малка част от предизвикателствата пред специалистите. За да работи всичко безупречно, те се обръщат към производителя на информационни системи BUSTEC - Чехия с искане за модификация по софтуера на бордовите компютри, които смятат да използват. Целта - системата да прави автоматична трианголация при измерване на позицията за да се минимизира вероятността за грешки. Първите тестове на подобрената функционалност се правят в София, а в началото на месец Август, първият автобус с гласово оповестяване в Смолян е факт - доставен само дни по-рано от Пилзен, Чехия, той е оборудван с бордови компютър и са направени първите тестове.
Много проекти - един глас
И за този проект, екипа на Марио и Николай залага на утвърдения вече глас на режисьора и радиоводещ Николай Вачев. Специално за този проект са записани и някои специфични съобщения като приветствието към пътниците с информация за обслужващия ги транспортен оператор. С този проект, гласът на Николай Вачев звучи в над 350 превозни средства в цялата страна - трамваи, тролейбуси и автобуси в София, автобуси в Благоевград, Сапарева баня, а вече и в Смолян.
Проектът като реакция на един коментар
"Инсталирането на информационна система в едно превозно средство не е проект, но когато вече са няколко - да, това вече е проект!" , обяснява ни ръководителя на екипа Марио Евстатиев, . Точно този се роди случайно, буквално за няколко минути след разговор с Александър Станчев - управителя на транспортния оператор, при който се извършва прототипната инсталация. Специалистите от София осигуряват всичко необходимо и работата по втория автобус започва в началото на месец Октомври. Само за малко повече от 20 дни, с две посещения, автобусите с гласово оповестяване и модерна визуална информация чрез електронни табели по линия 3, която обслужва "Орфей експрес" стават три. В рамките на работата, специалистите решават и други съпътстващи казуси, с които се сблъскват при работата си по автобусите. Изработват отделни елементи наново, за да бъде всичко неразличимо от фабричен монтаж и да не се нарушава интериорната визия на превозните средства. От екипа издадоха и една тайна - с тези три автобуса, проектът съвсем не завършва, работи се по концепция за много сериозна демонстрация на система от най-висок клас, а срокът, който специалистите сами са си поставили - края на месец Ноември.
Екстри
За пътниците, които ще ползват модернизираните автобуси има и екстра - водачът може да пусне в салона радио или музика чрез връзка между бордовия компютър и радиото. Системата е така програмирана, че при работа на гласовото оповестяване, звукът от радиото се заглушава автоматично, а след края на съобщението, той отново се възстановява. Така, екипа специалисти се надявам, че ще накара повече хора в живописния родопски град да се върнат към градския транспорт, оставяйки автомобилите си, а туристите ще останат с едно положително впечатление от обслужването.