Серия от инциденти по трамвайни линии 20 и 22 повдигнаха въпроса има ли проблем в сектора.
Репортер на Novini.bg направи разследване на най-интересните инциденти по линиите, обслужвани от трамвайно депо "Искър" и откри сериозни проблеми в техническото състояние на релсовия път и в дисциплината на водачите, на които е поверен безопасния превоз на пътниците.
Стрелки от зората на 90-те
Един от основните проблеми е в самото депо и това се доказа само ден по-рано след като мотрисата с най-модерна информационна система за пътниците дерайлира в района на депо "Искър" със скорост около 5 км/час поради повреден стрелкови апарат. Серия от дерайлирания, заради които няколко от така наречените "червени трамваи" от Прага са с тежки повреди в зацепващите устройства и чакат тежки и скъпи ремонти, накара ватмани, пожелали анонимност под страх от преследване да заговорят за състоянието на парковите коловози, стрелките и текущия път, по който се движат всеки ден.
Стрелките в трамвайния комплекс на гара "Искър" са положени през 90-та година и почти няма подменени. Последната година са сменени две от основните стрелки, по които всеки ден мотрисите преминават, за да излязат и да се приберат от работа. В самото депо обаче, инфраструктурата е отчайваща - стрелкови апарати с неизправни превключващи механизми, болтове, които не могат да бъдат завъртяни с предвидените за целта обръщателни щанги, липсващи капаци на стрелките, които в тъмната част на денонощието могат да доведат до сериозен инцидент. Това е само част от нещата, с които ватманите се борят всеки ден, прибирайки се в депо "Искър", чието ръководство не взема адекватни мерки според тях.
Опасни релси
Друг проблем са участъците, по които трамвая трябва да се движи в иначе "обособено трасе" - основно участъците по бул. Искърско шосе и бул. Ботевградско шосе. Въпреки наличието на ограждения, там често попадат граждани, които пресичат неправилно и създават предпоставки за инциденти с жертви. Наличието на буйна растителност край тези участъци също е особен проблем за водачите, споделят самите те.
Според водачите обаче, проблемът е основно в безрасъдните действия на пешеходци, които преминават буквално през огражденията за да спестят няколко десетки метра ходене до близката пешеходна пътека. Като опасност описват и обръщателното колело на автостанция "Изток", което се намира в района на недостроен комплексен терминал. Клошари, наркомани и бездомни животни стряскат ватманите в тъмното място, намиращо се под "Ботевградско шосе". Има и посегателства, както и кражби, разказват още те.
Телефонни разговори по цяла смяна
Третият крайно опасен проблем за движението са нескончаемите телефонни разговори, станали емблема на немалка част от водачите в градския транспорт. В така наречените "конференции", група водачи се свързват чрез мобилните си устройства и водят свободни неслужебни разговори по цяла смяна. Често самите пътници се дразнят от говора на висок тон и не особено културния начин на израз на водачите, използван в телефонната беседа.
Същинският проблем обаче е в това, че именно тези отвличащи вниманието дейности водят до сериозни нарушения, едно от които доведе до дерайлиране на трамвай само няколко дни по-рано. Това не е единствения инцидент, но от колегиалност, нашите източници не пожелаха да назоват конкретни имена и слуачи. На мнение са обаче, че е редно на безопасността и техническото състояние на съоръженията да се обърне повече внимание, защото сегашното положение било крайно нетърпимо. За това свидетелства и водач, който е заплашен с наказание заради неизправна стрелка в депото, въпреки изпълнените коректно служебни задължения.