Най-малко 2000 добросъвестни купувачи карат крадени коли, без да знаят, и предстои да се разделят с тях. Автомобилите са били обявени за издирване основно в Италия, но са влезли у нас преди 2010 г., регистрирани са и вече са сменили няколко собственици, пише в. "Монитор".
Возилата са получили безпроблемно номера в КАТ, защото по това време страната ни не е била част от шенгенската информационна система и не е получавана в реално време информацията за изчезналите коли, съобщиха служители от Пътна полиция. Масовият внос на крадени коли лъснал в началото на 2011 г., когато през шенгенската система страната ни започна да получава данни както за последните откраднати коли, така и за издирваните от минали години. Още първите дни след като системата заработи, в пункта на КАТ в столичния квартал „Дървеница” броят на заловените коли, които се издирват, изведнъж се увеличил. „От началото на миналата година на ден имаме около 4 такива коли.
Хващаме ги, когато дойдат при нас за някаква услуга – най-често смяна на собственост. Като въведем номерата за изготвяне на новия талон, излиза, че автомобил с този номер на рама и двигател се издирва в системата”, обясниха пред „Монитор” полицаите, отговарящи за регистрацията на автомобили.
Разследващи разкриха, че най-много обявени за откраднати коли са внесени у нас от Италия. Причината е, че граничният контрол на излизане от Апенините не е особено строг. При износ возилата се проверяват само ако има подаден сигнал или на случаен принцип.
Една от популярните схеми, по която се действа, е класическата застрахователна измама. Преди колата да се изкара, собственикът обявява големия талон за изгубен и му се издава нов. След това с оригиналния автомобилът се докарва до България, регистрира се у нас и едва тогава собственикът я обявява за изчезнала в Италия и си прибира застраховката. Друга схема, която се прави, е колата по документи да се продаде в Германия и да влезе у нас като немска. Причината за тази врътка е, че когато се продава кола в Германия, договорът се сключва между купувача и продавача, без да минава през нотаруис.
„Лошото е, че никой не знае колко крадени коли са били регистрирани в различните градове у нас. Това е като бомба със закъснител, защото тръгнете ли да продавате тази кола, ще лъсне, че е крадена”, коментираха разследващи. Схемата е правена както с масовите коли от среден клас така и с лъскави джипове и лимузини.
„Монитор” откри собственик на „Фолксваген Голф 3”, който си купил колата преди 6 години. По документи била от Италия. „Мисля, че бях трети собственик, карах я известно време и я продадох. Четвъртият собственик също я ползвал няколко години и той я продал. Така колата стига до шестия си купувач, който я регистрира, и се оказва, че тази кола се издирва и я конфискуват”, разказа потърпевшият. Друг купувач, регистриран във форума на БМВ с потребителско име dechi, разказва, че е броил 45 000 лева за джип БМВ Х3 с всички екстри и М-пакет и по-късно колата била прибрана. Оказало се, че тя също е внос от Италия.
Обикновено след като се установи, че возилото е обявено за издирване, полицаи го прибират и го карат на паркингите пред някои от районните или жандармерията. Там колата стои един месец, в който с прокурорско разпореждане се връща на собственика, ако италианският гражданин или застрахователите в чужбина нямат претенции към автомобила. Ако има съмнения за пренабиване на номерата на купе или двигател, колата може да изгние с месеци на паркингите на МВР.
„Практиката показва, че колите се връщат, защото застрахователят отдавна е изплатил тази кола, а собственикът й в чужбина вече е забравил за нея”, обясниха криминалисти.