Експерт: Очаквам по пътищата да настане касапница след падането на извънредното положение

Pixabay
share

NOVINI.BG потърси Владимир Тодоров, който е председател на Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи за коментар относно тежките пътно-транспортни произшествия, въпреки извънредното положение и намаления трафик. 

„Нека да кажем все пак, че на фона на по-малкия трафик имаме и по-малко ПТП. От началото на годината са загинали 100 души при катастрофи, което е по-малко в сравнение със същия период за миналата година, но въпреки всичко продължават катастрофите. 

Причините са комплексни пътната безопасност съдържа много фактори, които влияят пряко, но това което е най-видимо и най-лесно може да се оправи без законодателни промени, е монтирането на допълнителни  камери за скорост, които са много малко в България. При 20000 км пътна мрежа има 200 камери и това е крайно недостатъчно. Има камери разположени и на АПИ и на тол системата, но те не се използват за контрол на скоростта, а именно скоростта е основната причина за катастрофите. Също така нямаме изградени системи за средна скорост нямаме и единен център за обработка на нарушенията.

Друг проблем е и обучението на младите шофьори. Системата продължава да бълва не добре обучени водачи, защото голяма част от тях вземат само по 12 часа кормуване без да са стъпвали на магистрала или да са карали в тъмната част на деня и смятат, че за 0- 15 часа вече са научени. Но това не е така. Те просто са взели книжка. Няма контрол върху това обучение и се разчита само на автошколите, които не винаги са коректни.

Друг проблем е и остарелият автопарк в страната. България е автоморгата и гробището на Европа. Над 60-70% от колите са над 15 или 20 годишни.

Този комплекс от фактори води до случващото се по пътищата.

„Проблем са и санкциите. Дори и да си мислим, че са строги - в българина съществува едно чувство на безнаказаност , което не го кара да спазва правилата. Големият проблем е, че може десетки пъти да наруши правилата и да не получи санкция. Това е разликата дори с нашите съседни държава. Всички знае какво се случва, ако се нарушат правилата в Гърция и как българите спазват там законите.

При нас не се случват нещата, защото Законът за административните нарушения и наказания е от 1968 година. Процедурата за налагане на наказания е от социалистическо време и тя не е работеща. Процедурата е дълга и може да се заобиколи закона и нямаме бързо и ефективно наказание, защото ето този закон е някаква свещена крава. Депутатите не искат да го променят и крайният резултат е бързи санкции“, каза Владимир Тодоров. 

На въпрос какво очаква след края на извънредното положение, пред NOVINI.BG той отговори: „Очаквам касапница, особено с тази ниска цена на горивото в момента. Както нямаме и достатъчно наркотестове ,  ще се наблюдава засилване на ПТП“. 

„В момента набираме средства за закупуване на такива тестове, за да може в петък, събота и неделя да има масово тестване“, заяви още Тодоров.

Водещи новини

Още новини