БДЖ убийствено застрашава живота на десетки българи

булфото/архив/
share

Въпреки многото сигнали и публикации за влаковете без климатици, които са с неотварящи се прозорци, вече над три петилетки от БДЖ си правят оглушки и продължават да застрашават живота и здравето на десетки пътници. Държавата продължава да налива по 200 милиона лева субсидия година след година в това болно дружество. Защо?

Вярно е, че за мнозина пътуването с трен звучи екзотично, но за много други от средностатистическите българи, то си е жива реалност и необходимост. Примерно, само по линията от Перник до София и обратно всеки ден пътуват по над 40 000 души, по информация от областната управа в столицата. Тези хора не пътуват на зей пазар, а принудени от неволята, за да заработват за насъщния. Още много са възможните примери от цялата страна.

Отговорността за лошото състояние на влаковете в цялост и в частност на дизеловите мотриси „Сименс” е изцяло на БДЖ „Пътнически превози”, коментира пред „Новини.бг.” синдикалният лидер, дългогодишен работник в железопътната компания Петър Бунев.

Наскоро фирмата похарчи около 300 000 лева за ремонт на климатиците на влаковете, но очевидно не са се справили добре. Към момента по трасетата в родината ни се движат 17 дизелови „Сименс”-а, а част от тях са без климатици, с плътно затворени прозорци и въздух отникъде не влиза. Това се случва, въпреки че на всеки три месеца уж влакчетата трябва да минават на профилактична проверка.

През лятото в Южна България температурата в тях достига и до 38-39 градуса, по линията за Кюстендил – до 35 градуса. При неработещи климатици и херметично затворени прозорци, въздух не достига и опасността някой възрастен човек или малко дете да колабират, е съвсем реална.

Интересно защо този факт не впечатлява ръководството на БДЖ?!

Според Петър Бунев, то се оправдава години наред с обществените поръчки – фирмата обявява ЗОП за едно от оборудването на системите за климатиците, но в следващият момент се оказвало, че е нужно още нещо и т.н.. Парадоксално е, че за 13-14 години откакто са внесени въпросните мотриси, нашенци така и не смогнали да ги „подобрят” с включването на климатични системи, влакчетата вече са амортизирани и се нуждаят от капиталов ремонт?! Да се чуди човек да се смее ли, да плаче ли от тази ярка демонстрация на пълна невнятност от страна на БДЖ.

Незбежно е сравнението, примерно с една от белите държави в ЕС – Германия, която е родина на гиганта „Сименс”. Та там железниците просто поемат пълна отговорност, ако, не дай боже, вземе че съвсем случайно някой климатик не проработи. Преди време тамошните железници изплатиха почти 3 млн. евро обезщетения на пътници, жертви на неработещи климатици.

У нас обаче реалностите са други, за съжаление. Те сочат, че, ако БДЖ спре износените мотриси без климатик и херметически прозорци, няма какво да пусне да се движи на тяхно място.

Нещо като параграф 22. Залогът обаче е човешкият живот, който не е знайно кога ще стане приоритет в клетата ни държавица, която всяка година налива по близо 200 милиона лева субсидия в БДЖ. Защо?

Водещи новини

Още новини