Лошото административно обслужване, което не е от вчера и днес, не е тайна за никого в България. Липсата на воля да се спре с това безобразие, чрез въвеждане на електронно управление, също. За последното се разтягат лакърдии от има няма две десетилетия, но не се прави и администрацията, вместо да се съкращава, все повече се разраства, но не в качествено отношение, за съжалние.
Няма никаква новина в това, че „таен клиент” бил чакал 6 часа на гише в КАТ, което установила проверка по поръка на правителството, огласена днес. Инспекцията под прикритие е била в 13 администрации, вицепремиерът Томислав Дончев разпоредил с писма те да се поправят.
А дано, ама надали. Всички сме били и ще бъдем потърпевши на порочни порядки в родните ведомства, които ни обричат на лошо обслужване. То комай в повечето случаи гражданите обслужват чиновниците, вместо обратното. И съвсем нарядко някой може да попадне на добро, бързо и любезно отношение – това обаче би било чиста новина.
Причината за тези проблеми е ясна. Още в началото на миналата година лично премиерът заяви, че електронното управление трябва да е отговорност и приоритет за всеки един от министрите. Тогава Бойко Борисов им каза:
"Лично министрите отговаряте. Никакви заместници, никакви други хора. Ако нещо хубаво направим в този мандат да остане, това е електронното управление. Всички партии от коалицията го имат в програмите си. Това е най-сериозната тема за борба с корупцията, то максимално ще облекчи бизнеса и хората и да пращаш някой друг, който да трябва да те чака да му кажеш какво да направи… Лично! Всеки да го сложи в календара си и ден по ден да следи докъде е придвижено. Имайте предвид, че това ще ви е оценката. И не си мислете, че като дойде септември, някой ще ни е забравил. Това е нещо много значимо и ако има някой против, да каже: „Против съм, считам, че това е харчене на ресурс, време и т. н.“. Щом сме го приели, трябва да го докараме до край".
Всеки може да си направи сам изводите след като повече от година след това се пращат „тайни агенти” да установяват колко калпаво продължават да работят някои администрации.
За дълголелеяното електронно управление у нас вече са изхарчени около 2 милиарда лева, по данни на БСК, публикувани неотдавна. Според вицепремиерът Томислав Дончев обаче: „Исторически, България отделя около 100 млн. за купуване на компютри и принтери, но това не е електронно правителство. Електронното правителство е в системи и регистри. За това България е отделила около 130 милиона. Останалото е оборудване”.
„Стратегия за електронно правителство” имаме още от вече далечната 2002 година. Досега тя очевидно битува предимно на хартия. Защото други анализи пък сочат, че „... Администрацията събира от гражданите общо 5985 вида документи или удостоверения, за да предоставя услугите си; 453 часа годишно са необходими на средностатистическия българин, за да се подготви и плати данъците си; 23 дни са нужни за започване на бизнес в България;” и т.н. и т.н..
Драгите данъкоплатци обаче, които искат да се чувстват като европейци, все по-често се питат: вече не е ли крайно време да се настъпи педала, както се казва, и тайното да стане явно, чрез електронно управление.