Енергийният експерт Иван Хиновски коментира пред „Новини.бг.” защо точно сега се налага поредното поскъпване на тока и парното и обосновано ли е то. Той има над 40-годишен опит в управлението на енергетиката. В момента е председател на Българския енергиен и Минен Форум и директор в енергийната консултантска компания ПроЕкоЕнергия.
Преопределянето на цените на енергоносителите по принцип се прави регламентирано два пъти годишно. Това се върши по закон в определени регулаторни периоди, така че
сегашното поскъпване не е избрано нито нарочно, нито случайно – срокът по закон е 1 юли.
Омбудсманът Мая Манолова, която излезе с публични мрачни становища срещу поскъпването на парното, се прави на главен енергетик в републиката. Нейните твърдения нямат връзка с никакви реалности в този стратегически отрасъл.
Знаете ли, че „борбата” й срещу таксата за сградна инсталация беше отхвърлена от Европейския съд и се оказа, че таксата е напълно законна, така е в много други страни, защото това е общ принцип.
Но Манолова мълчи по тази тема. На 30 април главният адвокат на ЕС заяви отказ по искането на два административни съда в България да се произнесат дали е законосъобразна тази такса. ЕС направи прецизен анализ на структурата и се произнесе. Странно е, че тук никой не коментира този факт, включително и омбудсманът. Няма друга страна, освен нашата, която да атакува тази такса.
Общественият защитник по дефиниция е призван да брани интересите на всички граждани у нас.
Енергийният пазар обаче се развива по свои правила. Същевременно приходите на хората в България не са се покачили кой знае колко нагоре. Нямаме нормални европейски заплати, за да посрещаме хладнокръвно поскъпването на енергоносителите.
Манолова обаче отново се упражнява в грешни посоки. Тя защо мълчи за Европейската препоръка за енергийната бедност. Този нормативен документ на ЕК не влиза в сила у нас, а тя нищо не прави затова. Точно по този ред могат да се осигуят средства за енергийно бедните у нас.
Всеки реагира негативно, когато му се наложи да прави по-големи разходи. Аз самият не съм изключение от това правило.
Независимо, че съм енергетик, аз съм също така и потребител.
Основният фактор за повишаване на цените на еленергията и топлоенергията, които са свързани помежду си, са повишаващите се въглеродни емисии, за които всяко производство плаща, за да ползва и преработва. Емисиите на парниковите газове се увеличиха от 5 евро на тон преди 4 години, на 25-30 евро за тон. Това сериозно оскъпява разходите на всички топлоелектрически централи и е основният разход и ръст във формирането на компонентата за електро и топло енергията.
Ще си позволя обаче да припомня отново, че отрасълът „Енергетика” отдавна се нуждае от реформи. Има европейска директива за решаване на капацитетите, по които България е длъжна да защити топлоелектрическите си централи до Нова година да представи програма с мерки. Всяка страна по свои собствени критерии трябва да представи такава програма в ЕК. Направиха го Полша, Гърция и останалите, само ние вси още не сме. Това е задължение на Министерството на енергетиката, но по неизвестни за мен причини,
България пак се държи като щраус с глава, зарита в пясъка. А това е страшно, защото накрая ще плащаме тройно.
Припомням, че ще има още едно поскъпване – през декември е вторият регулаторен период. По-рано, преди изборите не се обяви поскъпването, защото по закон през юни започва обсъждането на заявките на дружествата, които се подават от края на март пред КЕВР. Регулаторът обявява цените от 1 юли. Подобно нещо ще се случи в края на ноември, декември ще се объсждат и новите цени ще бъдат обявени на 1 януари 2020 година.
През 2011 година, когато влязоха масирано фотоволтаици с около 950-1000 мегавата, цената скочи, тъй като те работят по дългосрочни договори с преференциални цени. Тогава се получи първият дефицит в системата, който беше около 1 милиард и половина лева. Пак тогава регулаторът предложи период – програма за компетнсиране на тези разходи. Трябваше да е 5 години, но не се получи и в момента този дефицит вече е 5,4 млрд.лв. Тази огромна сума може да се покрие само с реформи и цени. Дори ние да вдигаме цените, ако парниковите емисии продължават да растат, то ще се налага още и още да вдигаме цените...
Друг вариант е да икономисваме.
В момента внасяме електроенергия от Турция,
вече е в минало времето, когато ние изнасяхме за там. В момента у нас има реални опасностите за състоянието на ТЕЦ-овете, ВЕЦ-овете и АЕЦ. Ако не се започне с тези реформи и с икономията, нашата електроенергия ще стане неконкурентоспособна в региона.
Знаете ли, че дружествата, за да задържат цените, не правят ремонти, капиталови вложения и инвестиции? Това обаче е опасно, защото в един момент може да се отрази доста зле на сигурността, на ритмичността и т.н..
Работодателите сега също са в незавидно положение
– от една страна имат повишаващи се разходи за енергия, от друга бранят работните места, от трета им се искат по-високи заплати.
Затова е важно омбудсманът да спре да се занимава с енергийни теми, от които нищо не разбира, а час по-скоро да се включи и помогне на институциите за приемането на директивата за енергийната бедност.
В България с този цикъл на избори, който се прави така, че всяка година сме в някакъв пореден вот, не можем да направим нито една сериозна реформа в енергетиката.
Затова трябва да свикнем с мисълта, че има инфлация, поскъпване, а енергийните разходи растат неизбежно. В страни като Франция и Германия например върху месечните сметки на хората се изписва: „Напомняме ви , че разходите ви за енергия всяка година растат с по около 5%. Това е, такива са реалностите.