12 800 жалби са подадени към националния омбудсман през 2018 г., което е повече от два пъти в сравнение с жалбите от 2015 г. когато встъпих в длъжност. Това нарастване на жалбите на гражданите е един показател за нарастването на проблемите. Ако видите, че нямам работа, да знаете, че всичко в България е наред, коментира в Сутрешния блок на БНТ Мая Манолова.
Най-често хората се оплакват от действия на монополни дружества - топлофикации, ВиК, мобилни оператори, колекторски фирми, банки. Следват ги социални проблеми - неизплатени заплати, забавени обезщетения, на трето място са проблеми, свързани със собствеността, териториални устройства, все повече стават т.нар. екологични жалби. През годината имаше сериозни победи, извоювани от гражданите и институциите на омбудсмана. Над 8 млн. лв бяха неплатените заплати, които бяха възстановени на ощетени от работодателите си служители, което показва, че 10 пъти е нараснала сумата, която хората са получили в случаите на нагли, некоректни работодатели, обясни омбудсманът.
По думите на Манолова, дружеството "Топлофикация" може да изглежда по съвършено друг начин - да уважава своите клиенти, да стимулира тези, които плащат редовно сметките си.
Манолова каза още, че в рамките на тази година, една от основните цели на омбудсмана ще бъде приемането на предложенията за промени в Гражданско-процесуалния кодекс, засягащи основно действията на мобилни оператори и други монополисти на пазара.
По думите на Манолова, предложенията са съдът да може да обявява служебно клаузи в договорите за нищожни и съответните суми да не бъдат събирани от потребителите.
Внасям за четвърти път тези предложения, този път на моя страна е и Европейската комисия, която предупреди България, че ако не защити гражданите си срещу банките и монополите, ще има санкции, коментира Манолова.