По повод позицията на съюза на слепите по темата за хартиените табели в градския транспорт в София, публикуваме без редакторска намеса и гледната точка на специалистите по интегрирани бордови информационни системи и инициативния комитет от водачи на превозни средства от системата на МГТ във връзка със становище на Съюза на слепите в България по отношение на книжните табели в долния десен ъгъл на челното стъкло на превозните средства от масовия градски транспорт.
Ето позицията им:
"Ние, инициативният комитет за премахване на книжните "парцали", наричани от някого "табели" категорично не се съгласяваме със становището на ССБ по редица причини:
1. Електронните табели се монтират на височина, съобразена с всички изисквания на Европейските нормативи по отношение на видимост, осветеност и достъпност за хора с увредено зрение. Всички градски превозни средства са предвидени така, че информационните табели да бъдат над челното стъкло, така, че да се виждат дори ако в зоната на спирката има спряла лека кола например. Дори по-старите модели автобуси са оборудвани с кутии за табели, разположени непосредствено над челното стъкло;
2. Напълно непрофесионално е да се твърди, че лист с размер 260х210 мм не нарушава видимостта в така наречената "мъртва зона" и не пречи на водачите. Вече има регистрирани случаи в тъмната част на денонощието, при които само благодарение на бдителността на водача не се стигна до трагичен инцидент с дете в района на Младост 1. Практиката, която от ССБ твърдят, че се е наложила през последните 30 години е по-скоро присъща за треторазрядни руски градове, отколкото за град, столица на държава - членка на Европейския съюз;
3. Твърдението на представителите на ССБ, че електронните табели не се виждат при директно осветяване от слънцето вече не е актуално, тъй като превозните средства, чиито табели бяха морално остарели и неефективни вече подлежат на монтиране на нови, съобразени с всички Европейски норми, LED електронни табели, които осигуряват добра видимост дори и при челно осветяване, тъй като са снабдени със специален светломер за регулиране на тяхната сила на осветеност;
4. Решението на Комисията за защита от дискриминация е взето само на база на твърденията на заинтересованата страна без да бъдат потърсени мнения на специалисти в областта, на водачи и на експерти по достъпна градска среда. Ние сме проучили практики в редица градове, които никъде не включват подобна мярка, като описаната в Решение №80/21.02.2018 г. на КЗД.
5. Сравняването с други европейски градове е базирано на наблюдения, на комуникация със сродни на ССБ организации и с транспортни оператори. Във Виена например има спирки, на които спират по няколко линии - трамвайни и автобусни и често идват повече от 2 превозни средства. Въпреки това, там се разчита само на електронните табели и на спирковите електронни табла, каквито вече се монтираха на голям брой спирки в София. По отношение на това, че в зоната на спирките паркират леки коли, проблемът е известен и е поставен пред Столична община в рамките на исканията на водачите, свързани с подобряване условията на труд;
6. Малката табела с номер на линията е в разрез със закона и това е видимо от разпоредбите на Чл. 105 от ЗДвП и с оглед на описания по-горе случай сме на мнение, че тази табела, която както вече е описано, не се вижда в тъмната част на деня, че трябва да се намери друго адекватно решение, върху което вече се работи и е приложено във всички превозни средства на "Столичен автотранспорт" ЕАД, оборудвани с електронни LED табели. Разбираме желанието на ССБ да се чувстват важни, но това тяхно желание не трябва да прави заложник на техните амбиции една цяла жива система, каквато е градският транспорт на София".